Poluarea, o Casandră a Transporturilor divorțată de MT și CNAIR
CESTRIN publică o analiză în premieră privind consumul de carburant și focarele de poluare de pe rețeaua de drumuri naționale. Analiza este antagonică raportat la substanța proiectelor privind decarbonizarea și strategia națională pe transporturi.
Aspectul important și alarmant este reprezentat de realitatea și registrul acestor valori exorbitante de consum de carburant și pe cale de consecință logică de emisii asociate transportului rutier.
MT și CNAIR au creat strategii pentru a rezolva probleme în absența unor valori de poluare realiste
Această analiză este decuplată de strategiile asumate prin acte normative de către MT și CNAIR, privind proiectele cu scop în decarbonizarea modului de transport rutier, și cu legătură directă în abordarea managementului schimbărilor climaterice la nivelul modului de transport rutier.
În prezent, valorile foarte mari evocate ne obligă să reacționăm pe măsură. Până în prezent, MT și CNAIR au creat strategii pentru a rezolva probleme în absența unor valori realiste. Ce vor face pe viitor este întrebarea?
Ne întrebăm riguros: „Cum oare vor putea îmbunătăți aceste strategii în lumina acestor valori extrem de ridicate?”.
Publicăm mai jos postarea integrală – Sursă: CESTRIN.
Analiză în premieră privind determinarea analitică a consumului de carburant și de emisii poluante pe întreaga rețea de drumuri naționale și autostrăzi din administrația CNAIR
O dată cu actualizarea modelului de transport, CESTRIN a trecut la o nouă etapă. Este vorba despre posibilitatea de a estima într-un mod real consumul de carburant la nivelul rețelei de drumuri naționale și autostrăzi, inclusiv emisiile generate de traficul rutier. Se ajunge astfel la o etapa nouă, etapa în care managementul decarbonizării devine posibil, inclusiv cu analiza și emiterea unor scenarii de perspectiva, pe termen scurt, mediu sau lung.
Este poate pentru prima oara când, la nivel de rețea de drumuri naționale, putem lua cunoștință pe de o parte, și de a cuantifica pe de alta parte, ce înseamnă transportul rutier relativ la amprenta de carbon și de poluare în sine. Relativ la acest aspect vă prezentăm mai jos câteva cifre:
- Consumul de carburant, motorină și benzină, la nivelul unei zile, pe întreaga rețea de drumuri naționale din administrația CNAIR inclusiv autostrăzile, este de aproximativ 15.14 milioane litri. Tot acest consum de carburant se transformă în diverse tipuri de emisii poluante. Urmează sa revenim cu date și la nivel de tip de emisii poluante rezultate din arderea combustibilului;
- Consumul de carburant, motorină și benzină, la nivelul unui an, pe întreaga rețea de drumuri naționale din administrația CNAIR inclusiv autostrăzile, este de aproximativ 5,53 miliarde litri. Tot acest consum de carburant se transformă în diverse tipuri de emisii poluante. Urmează sa revenim cu date și la nivel de tip de emisii poluante rezultate din arderea combustibilului;
- Consum zilnic de motorină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 11.94 milioane litri;
- Consum anual de motorină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 4.36 miliarde litri – (78.87 % din totalul de combustibil consumat anual) ;
- Consum zilnic de benzină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 3.2 milioane litri;
- Consum anual de benzină pe rețeaua de drumuri naționale (inclusiv autostrăzi) – aprox 1.17 miliarde litri – (21.12 % din totalul de combustibil consumat anual)
- Consum zilnic de motorină pe rețeaua de drumuri naționale fără autostrăzi – aprox 10.69 milioane litri;
- Consum anual de motorină pe rețeaua de drumuri naționale fără autostrăzi – aprox 3.90 miliarde litri;
- Consum zilnic de benzină pe rețeaua de drumuri naționale fără autostrăzi – aprox 2.88 milioane litri;
- Consum anual de benzină pe rețeaua de drumuri naționale fără autostrăzi – aprox 1.05 miliarde litri;
- Consum zilnic de motorină pe rețeaua de autostrăzi – aprox 1.254 milioane litri;
- Consum anual de motorină pe rețeaua de autostrăzi – aprox 457 milioane litri;
- Consum zilnic de benzină pe rețeaua de autostrăzi – aprox 0.32 milioane litri;
- Consum anual de benzină pe rețeaua de autostrăzi – aprox 117 milioane litri;
- 89,6 % din consumul de carburant total anual/ mediu zilnic se realizează pe rețeaua de drumuri naționale, exclusiv autostrăzi. Doar 10.4% din consumul de carburant total anual/ mediu zilnic este aferent autostrăzilor;
- Toate datele privind consumul sunt corelate inclusiv nivelul de serviciu al drumului sub aspect de capacitate de circulație (ex: se tine cont de faptul ca pe un drum aglomerat exista o viteză de deplasare mai mic și un consum mai mare)
NOTA:
Modalitatea de calcul are la bază Metodologia oficială utilizată la nivelul Uniunii Europene- EMEP / EEA- air pollutant emission inventory guidebook 2019 inclusiv: Highway Capacity Manual – 2010, JASPERS Appraisal Guidance (Transport), și TAG (Transport Analisys Guidance), Date INSSE/ DRPCIV. Anul de bază și de analiză este anul 2019. De la nivelul anului de bază se pot realiza scenarii la practic orice orizont de timp, inclusiv cu luarea în considerare a investițiilor de perspectivă.
Atașăm acestei informări inclusiv o hartă care ilustrează zonele de drumuri naționale cu cele mai mari emisii poluante. În cadrul hărții se pot identifica sectoarele de drumuri cu cele mai mari emisii poluante.
Suntem prima instituție din România care vine și prezintă cu acuratețe astfel de date la nivelul rețelei de drumuri naționale. Valorile prezentate sunt rezultatul unui volum imens de calcule, calcule care s-au întins pe o perioada îndelungată de timp, și da, sunt cu adevărat covârșitoare. Exista acum practic baza susținerii tehnice a multe proiecte din PNRR, proiecte axate pe decarbonizare.
Și nu ne oprim aici!, deoarece considerăm că abordarea problemelor privind schimbările climaterice trebuie sa pornească de la a cuantifica măsura răului pe care îl producem planetei noastre.
Urmează sa revenim în curând cu analize la nivel de detalii (cuantificarea volumului de emisii, pe tip de emisii, aferent unor zone/regiuni/județe), mare parte din activitățile necesare deja fiind realizate.
FOTO: CESTRIN
Articol apărut pe Grupul pentru Promovarea Infrastructurii.
fără comentarii
Fii primul care comentează