Mi-am amintit de curând expresia plastică prin care studenților la facultățile de jurnalism, din primii ani de presă liberă, li se inocula ideea că tot ce este ieșit din comun atrage, în detrimentul faptului cotidian. ”Dacă un câine mușcă un om nu este o știre, dar dacă un om mușcă un câine, avem deja ceva senzațional” susțineau profesorii noștri dezbrăcați de curând de haina manifestului programatic al ”organului de partid și de stat”.

Acest principiu, corect în epoca clasică a presei, a fost exacerbat în ultima vreme odată cu dezvoltarea internetului și creșterea ”social media” în preferințele cititorilor. Acuratețea cu care se numără ”bob cu bob” fiecare consumator de titluri din mediul on line a produs, după părerea mea, un deserviciu presei. Am ajuns la paradoxuri greu de închipuit pentru părinții sau bunicii noștri: știri cu titluri bombastice dar lipsite de orice fel de conținut, evenimente fabricate acolo unde, de fapt, nu există. Pe timpul studenției mele ni se recomanda ca tot ce e important într-o știre să fie în titlu sau, cel mult, în primul paragraf. Acum este exact pe dos. Sarcina este ca titlul să fie cât mai departe de conținut! Cel puțin, așa înțeleg eu răsfoind presa on-line.

Pe de altă parte, dacă avem pretenția ca presa să devină o Academie iar jurnaliștii, formatori de opinie, pierdem lupta cu realitatea. Până la urmă presa este oglinda societății, reflectă dorințele și așteptările noastre. Cititorilor, la fel ca în politică, li se dă ce doresc și ce merită. Nu sunt lipsiți de responsabilitate. Iar din această perspectivă, vânătoarea de link-uri din mediul on-line nu reprezintă decât o mică notă de subsol.

În ceea ce privește EuroPunkt, vom căuta să ne delimităm de o asemenea modalitate de a face jurnalism, prin articolele noastre.

 

Tags: , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu