Timişoara e numită de puţin timp “Semaforişoara” de către localnici, iar despre Bucureşti, ce să mai zici când vine vorba de trafic. Chiar zilele trecute a circulat pe net această postare care a devenit virală, cu titlul “A day in Bucharest”. Am zis să scriu acest text, poate dau câteva idei şi soluţii pentru doamna Firea la Bucureşti si pentru domnul Robu la Timişoara, pentru că îi văd cam depăşiţi, atunci când se vorbeşte de trafic şi aglomeraţie.

Săptămâna trecută am fost la Praga la un eveniment. Am mers cu maşina. Am ajuns la hotel şi întreb la recepţie dacă pot să las maşina în parcarea lor. “75 de euro pentru 3 nopţi”. Ok, cam mult, zic. Ies şi merg la o parcare de lângă hotel, acelaşi preţ. Mă întorc în hotel şi intru pe net să văd care e treaba cu parcările în Praga. De pe net aflu că sunt probleme mari cu parcarea în Praga şi că autorităţile încurajează transportul public. Dar să vedem cum se descurcă un oraş care primeşte peste 6 milioane de turişti pe an cu traficul.

În Praga există 3 zone de parcare. Albastru, Portocaliu şi Verde. Albastru e pentru localnici, Portocaliu şi Verde pentru turişti. Dacă parchezi în zona portocalie, plăteşti pentru două ore 1,60,  de la 8.00 la 18.00. În zona verde, care e mai departe de zona centrală plateşti mai puţin, cam 1.25 pentru 6 ore.  Dacă îţi permiţi, dai 25 de euro pe zi într-o parcare din zona centrală. Unde am parcat eu? Am găsit nişte Park & Ride făcute de autorităţi (pentru a reduce transportul cu maşina în zonele centrale) lângă gurile de metrou. Smart, mi-am zis. Există parcări publice, amenajate de primărie, undeva la câteva ieşiri de metrou din zone mai îndepărtate. Am ajuns acolo şi mi-am lăsat maşina pentru vreo 15-18 euro timp de 3 nopţi. Surpriza a fost când am văzut că parcarea era plină şi multe numere erau de Cehia.  E una din soluţii.

Cea de-a doua am văzut-o în Stockholm. Am făcut un articol pentru Urbanize Hub: “How to solve traffic jam?” Jonas Eliasson, directorul departamentului de transport al oraşului Stockholm, zice aşa: unul sau doi euro a fost de ajuns pentru a face 20 la sută din maşini să dispară din trafic, la  orele de vârf, chiar dacă 70% din populatie nu şi-a dorit acest lucru. Asta a fost taxa impusă de primărie atunci când au văzut că unele zone din oraş se blochează, din cauza traficului intens.

Intr-un alt articol de pe UrbanizeHub, primarul actual al Bogotei spune într-un discurs TED inspirational că un oraş este dezvoltat şi avansat nu când cei săraci au maşini, ci mai degrabă atunci când cei mai înstăriţi folosesc constant transportul în comun.

Ca să nu mai vorbesc de nenumăratele oraşe din Europa care şi-au propus ca până în 2025-2030 să nu mai folosească maşini în zonele centrale sau chiar deloc, cum e cazul orasului Helsinki.

Alooo, Bucureşti, Timişoara… Se aude? Doamna Firea, domnul Robu, mai aruncaţi o privire pe-afară să vedeţi care-i trendul!

 

Articol preluat de pe blogul personal al autorului, gratieluimihailescu.ro

 

Tags: , , , , , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu