Opţiunea pro-europeană a Republicii Moldova a fost decredibilizată de afacerea miliardului furat şi de percepţia populară privind creşterea corupţiei la nivelul clasei politice locale. În prezent, ea este puternic atacată de preşedintele Igor Dodon, cu vederi pro-ruse. Dacă Partidul Socialiştilor, care l-a susţinut pe Dodon în alegeri, va câştiga alegerile parlamentare din 2018, retorica anti-europeană a preşedintelui se va transforma probabil în realitate.

În ce condiţii poate contrinua parcursul european al Republicii Moldova? Europarlamentarul Andi Cristea, președintele Delegației Parlamentului European la Comitetul parlamentar de asociere Uniunea Europeană-Republica Moldova analizează ce s-a făcut până acum şi ce rămâne de făcut în continuare, pentru ca Republica Moldova să continue calea ei europeană, într-un interviu acordat pentru Europunkt, lui Vladimir Adrian Costea.

Cristea

Vladimir Adrian Costea: Cum apreciați evoluția din ultimul timp a relațiilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, în special pe plan politic și economic?

Andi Cristea: După un an 2015 agitat, instalarea Guvernului Filip în ianuarie 2016 a redinamizat procesul de integrare europeană în Republica Moldova. A fost important că s-a trecut de la declarații de intenție la implementarea de reforme în acord cu normele europene. Mă bucur că Guvernul Republicii Moldova a ales să adopte o atitudine pragmatică și să se concentreze pe livrarea de rezultate. Doar așa a fost posibilă implementarea cu succes a Foii de Parcurs convenite în martie, doar așa s-a putut semna acordul cu FMI, doar așa s-a putut debloca asistența financiară din partea Comisiei Europene. Previzibil, exporturile către piața europeană au crescut, inflația a scăzut, iar creșterea economică a fost robustă.

2016 a reprezentat anul stabilizării R Moldova. De altfel, de la 1 iulie țara este oficial asociată la UE. Știu că în decembrie Guvernul a adoptat agenda de reforme pentru următorii doi ani și îi încurajez pe politicienii europeni ai Republicii Moldova să continue în același ritm. Dezvoltarea țării și creșterea nivelului de trai al cetățenilor depind în mod esențial de integrarea europeană și de semnalul de încredere pe care decidenții politici îl transmit atunci când arată că au capacitatea de a livra rezultate și a de respecta angajamentele asumate.

Care sunt factorii care au influențat dinamica relațiilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană?

Sunt două elemente: sprijin și seriozitate. Pe de-o parte, există consens la nivelul instituțiilor europene pentru ca Moldova să reușească, să devină o democrație solidă, în care oamenii nu își văd singura șansă de reușită în viață în emigrare. Atât timp cât are parteneri serioși la Chișinău, UE este hotărâtă să investească în parcursul european al Republicii Moldova. Chiar dacă au mai existat îndoieli, chiar dacă unii nu au înțeles câteodată turbulenta politică din Moldova, angajamentul a rămas constant, după 2009, pentru a susține această țară. Pe de altă parte, a contat că, la nivel de Guvern și de majoritate parlamentară, s-a ieșit dintr-o zonă a duplicității și s-a pariat în ultimul an pe o singură carte – implementarea reformelor.

Care sunt principalele obstacole pe care Republica Moldova le-a întâlnit în vederea integrării în Uniunea Europeană?

Integrarea europeană este o bătălie care se dă în fiecare zi în Moldova, nu există aceeași unanimitate pe care am văzut-o în România începând cu mijlocul anilor 90. Mai mult, această fractură între forţele politice are consecințe asupra a ceea ce cred cetățenii: insuccesul unor partide are deseori consecințe asupra încrederii în integrarea europeană. Episodul miliardului furat a afectat încrederea cetățenilor în proiectul european. Totuși, există speranță că obstacolele pot fi depășite, iar o guvernare pro-europeană solidă este cel mai bun antidot la suspiciune și neîncredere. Dacă Guvernul și Parlamentul își respectă angajamentele europene, dacă vin cu reforme bine gândite, dacă au în vedere în primul rând rezultatele, atunci cetățenii înțeleg și problemele trec în plan secund. Sunt decalaje importante în plan economic, social și instituțional, sunt aspecte care țin de dinamica regională care pot fi atenuate doar printr-o guvernare competentă orientată spre Europa. Nimic nu este jucat dinainte, vulnerabilitățile structurale și istorice vor conta tot mai puțin dacă ritmul reformelor va fi același din 2016.

Care sunt consecințele depărtării de Uniunea Europeană în raport cu dimensiunea corupției din Republica Moldova?

Corupția este într-adevăr o problemă care trebuie atacată cât mai viguros.

Nu ajută deloc faptul că oamenii au o percepție atât de negativă despre nivelul de corupție din țară. În mod cert, nu va fi ușor, după povestea miliardului furat, să îi faci pe cetățeni să creadă că politicienii sunt de partea lor și că nu devalizează statul. Dar soluții există, începând cu cele instituționale și administrative. Foaia de Parcurs a avut importante prevederi pentru ca justiția să devină mai independentă, mai curajoasă, să aibă mecanismele necesare pentru a combate corupția la nivel înalt. Se încearcă acum implementarea modelului românesc, cu procurori specializați și protejați de orice influență a politicului.

Deci, s-au făcut progrese importante la nivel instituțional și legislativ. Depinde acum doar de autoritățile din Republica Moldova să arate rezultate, să dovedească oamenilor că lupta anti-corupție este reală și eficientă. La Bruxelles, încurajăm guvernanții și magistrații să lupte pentru o justiție independentă și pentru egalitate reală în fața legii.

Cum va influenţa politica externă a Președintelui Igor Dodon relația cu Uniunea Europeană?

Cât timp influenţa Președintelui Dodon rămâne la nivelul instituției prezidențiale, impactul său va fi unul limitat. Așa cum bine știți, Moldova este o republică parlamentară, iar orice gest de politică externă al Președintelui trebuie validat de către Parlament. Președintele nu poate de unul singur denunța Acordul de Asociere, de exemplu.

Totuși, semnalele pe care le transmite nu sunt unele pozitive și pun și mai multă presiune pe Guvern. Mai mult, arată cât de importante vor fi alegerile parlamentare din 2018. Dacă Parlamentul ajunge pe mâna asociaților domnului Dodon, parcursul european al Moldovei va fi cea mai importantă victimă. De aceea este atât de importantă calitatea guvernării din următoarele luni, de aceea Guvernul pro-european are datoria să vină nu doar cu reforme, ci și cu rezultate care să îi convingă pe cetățeni să îi țină pe antieuropeni departe de putere.

Care sunt consecințele pe care aproprierea de Rusia a Președintelui Igor Dodon le generează asupra relațiilor diplomatice cu Uniunea Europeană?

Republica Moldova poate avea relații constructive cu Federația Rusă, ideea că ori ești cu Rusia, ori ești cu UE este falsă.

Dar, din punct de vedere valoric și economic, UE este calea pentru Moldova. Apropierea de Moscova a Președintelui Dodon este una doar retorică, ea nu produce rezultate pentru cetățenii din Republica Moldova. Accesul pe piața rusească este în continuare foarte dificil pentru exportatorii moldoveni, rușii nu dau impresia că au vreun interes să-și retragă trupele de pe teritoriul Republicii Moldova. La acest moment, comportamentul lui Dodon complică lucrurile, nu le clarifică în avantajul cetățenilor Republicii Moldova.

În contextul instabilității din spațiul regiunii estice a Europei, cum considerați că ar putea fi îmbunătățite relațiile diplomatice ale Republicii Moldova cu Uniunea Europeană?

Așa cum am spus mai devreme, cheia este una care ține de pragmatism. Bruxelles-ul așteaptă adoptarea și implementarea reformelor asumate ca parte a Acordului de Asociere. Știu că Guvernul Filip are aceeași viziune. Mai puține vorbe, mai puține poze protocolare și mai mult accent pe aspectele concrete ale cooperării, cele care aduc încredere, investiții și locuri de muncă. Pe cât de simplu pare, pe atât este de complicat. Dar sper ca această claritate și susținere să ajute.

În ce măsură considerați oportună integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană?

Cred că integrarea Republicii Moldova în UE este un adevărat proiect de țară, calea pentru ca țara să se dezvolte, iar cetățenii să trăiască mai bine. Nu văd alternativă la acest plan. Vreau, din poziția mea în Parlamentul European, să contribui la un proiect de succes și să văd Moldova și România împreună în UE.

 

Tags: , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu