Începând cu 1 ianuarie 2017, statele membre ale Uniunii Euroene sunt obligate să facă în mod automat schimb de informații cu privire la toate noile decizii fiscale transfrontaliere pe care le emit. Acest lucru se va face printr-un depozitar central, accesibil pentru toate țările UE.

La fiecare șase luni, autoritățile fiscale naționale vor trimite un raport depozitarului, în care vor enumera toate hotărârile fiscale transfrontaliere pe care le-au emis. Celelalte state membre vor fi în măsură să verifice aceste liste și să ceară statului membru emitent mai multe informații în detaliu cu privire la o anumită hotărâre. Acest prim schimb ar trebui să aibă loc cel mai târziu până la 1 septembrie 2017.

Până la 1 ianuarie 2018, statele membre vor fi nevoite, de asemenea, să furnizeze aceleași informații pentru toate deciziile fiscale transfrontaliere emise de la începutul anului 2012.

Pierre Moscovici, comisar european pentru Afaceri Economice şi Financiare, Impozitare şi Vamă, descrie progresele și provocările noilor norme de transparență pentru hotărârile fiscale de impozitare, într-un interviu acordat pentru Europunkt lui Vladimir Adrian Costea.

Pierre Moscovici

Read English version here.

Vladimir Adrian Costea: Care este evoluția înregistrată de nivelul de transparență cu privire la problema normelor fiscale transfrontaliere în statele membre ale Uniunii Europene în ultimii ani?

Pierre Moscovici: Peisajul de astăzi este pur și simplu de nerecunoscut faţă de cel în care am preluat mandatul în 2014: epoca secretului fiscal este din fericire depăşită în prezent. La acel moment, statele membre nu erau obligate să facă schimb de informații cu privire la nicio înţelegere fiscală convenită cu companii multinaționale. Deciziile fiscale erau învăluite în mister. Guvernele nu aveau nicio idee despre ce se întâmplă în alte state membre sau despre cum erau tratate fiscal companiile multinaționale în altă parte din Uniune. Atunci când capacul a fost ridicat de pe această stare de fapt, era clar că doar o acțiune la nivelul UE ar fi putut să facă schimbările necesare.

Noile norme valabile la nivelul întregii UE, care au intrat în vigoare în ianuarie acest an, vor schimba regulile jocului. Informații privind înţelegerile fiscale acordate companiilor multinaționale într-un stat membru vor trebui să fie transmise celorlalte 27 de țări, în mod regulat, ceea ce facilitează efortul autoritățile fiscale de a construi o imagine a regimului fiscal al marilor companii din alte țări. Aceasta înseamnă că, în cazul în care acestea identifică practici fiscale neloiale, sau o înţelegere fiscală suspectă, pot fi luate măsuri corespunzătoare.

Care sunt provocările cu care se vor confrunta statele membre ale UE în vederea cooperării în mod eficient în privinţa aplicării uniforme a noilor norme de transparență pentru deciziile fiscale?

Prima noastră prioritate constă în a ne asigura că sistemele necesare pentru schimbul de informaţii care va avea loc vor fi pregătite şi funcţionale în timp util pentru ca primele operațiuni să se desfăşoare în luna septembrie. Din momentul în care se va produce primul schimb, sunt încrezător că statele membre vor respecta în litera lor toate regulile pe care le-au convenit. Este în interesul statelor membre să facă acest lucru, deoarece este de aşteptat să beneficieze de potenţiale venituri fiscale care până acum le-au fost ascunse. Pentru statele membre, cel mai important aspect este acela de a fi în măsură să aibă încredere că fiecare îşi ia partea corectă. Din nou, sunt încrezător că prin o cooperare, statele membre vor valorifica efectul pozitiv pe care o asemenea transparență îl va avea pentru economiile lor, precum și pentru oferirea unui mediu fiscal sustenabil și eficient. Din partea noastră, Comisia va monitoriza situația și va acţiona în cazul în care vom vedea că promisiunile nu sunt îndeplinite.

Care este progresul pe care Uniunea Europeană l-a realizat în privința creșterii transparenței în domeniul impozitării corporative?

Am înregistrat un succes fără precedent. Statele membre au ajuns la consens asupra noilor norme de impozitare cu o viteză nemaivăzută până acum. Cu noile norme automate de schimb de informaţii în privința deciziilor fiscale, precum și cu obligația statelor membre de a oferi informații cu privire la impozitul efectiv plătit de companiile multinaționale în jurisdicțiile lor, este din ce în ce în ce mai dificil pentru marile afaceri să mențină ascunsă situaţia lor fiscală.

Desigur, mai este mult de lucru. Vom continua să punem presiune pe statele membre pentru a spori gradul de transparență în deciziile pe care le iau în privința impozitării. Este corect ca o părţi echitabile să fie plătite atunci când o companie funcționează într-o serie de locuri diferite. De asemenea, lucrăm pentru a ne asigura de faptul că informațiile fiscale care au fost anterior ținute ascunse pot fi făcute publice. De asemenea, este important să recunoaştem înţelegerile privind transparența fiscală pe care le-am încheiat cu țări din afara UE, precum Elveția și Liechtenstein, astfel încât transferurile de profituri sau fonduri către aceste țări nu pot rămâne nedetectate.

Luate împreună, vom pune în aplicare un set de instrumente europene pentru a face față celor care refuză să joace corect.

Care sunt noile mecanisme de care dispun statele membre și administrațiile fiscale naționale în vederea combaterii practicilor fiscale abuzive?

Transparența fiscală reprezintă doar un palier al muncii noastre. UE a înregistrat, de asemenea, un salt uriaş în vederea combaterii evitării impunerii fiscale pe profit, chiar de la rădăcina ei. Pentru a numi doar un singur succes recent, statele membre au fost de acord să stabilească reguli de reper pentru a bloca cele mai comune lacune de evaziune fiscală în interiorul și în afara UE.

Abordarea noastră în relaţia cu alte țări din întreaga lume oferă deja rezultate. Până la sfârșitul acestui an, vom publica prima lista neagră comună a UE cu paradisurile fiscale din lume. Trebuie să fim realiști – acele jurisdicții care facilitează în mod continuu evitarea plăţii impozitelor pe scară largă trebuie să fie denunţate public pentru a se produce o schimbare. Screening-ul acestor țări a început deja, iar statele membre trebuie să cadă de acord asupra contramăsurilor care ar putea fi aplicate celor care se găsesc pe lista neagră finală.

În cele din urmă, deși nu este un fenomen nou, Comisia a fost de asemenea angajată în examinarea deciziilor fiscale în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Colega mea, Margrethe Vestager [n.red. comisar european pentru Concurenţă], a făcut o treabă excelentă și a luat decizii privind hotărârile fiscale privind companii precum Starbucks în Olanda, Fiat în Luxemburg și Apple în Irlanda. Trei investigații aprofundate privind ajutoarele de stat sunt în curs de desfășurare și se lucrează în continuare la evaluarea a peste o mie de hotărâri fiscale din toate țările UE care fac uz de ele în mod activ.

Care sunt avantajele pentru piaţa internă comună, ca urmare a punerii în aplicare a noilor reguli de transparență pentru hotărârile fiscale de impozitare?

Până în prezent, lipsa transparenței fiscale a creat condiții potrivite pentru cei care au dorit să evite plata echitabilă a taxelor care le reveneau. În aceste vremuri de constrângeri bugetare severe, este de înțeles ca oamenii să fie frustrați de practicile de evitare a plăţii impozitelor adoptate de unele companii sau persoane fizice. Există un sentiment larg răspândit că cei financiar în stare să plătească impozite au reușit să evite să facă acest lucru, în timp ce aceia care se confruntă cu dificultăți economice și financiare au trebuit să-și asume această împovărare.

Reținând acest aspect, beneficiile propunerilor noastre pentru o impozitare echitabilă sunt clare și substanțiale. De exemplu, propunerile noastre de reformă fiscală la nivelul întregii UE (așa-numita Bază Fiscală Consolidată Comună a Întreprinderilor sau CCCTB – Common Consolidated Corporate Tax Base) ar genera o schimbare enormă și pozitivă. Companiile ar beneficia de un set de reguli simplificate de impozitare și de o mai mare siguranţă fiscală și juridică decât există în ​​prezent. Statele membre ar beneficia de posibilitatea de a-și recupera veniturile fiscale, care în prezent se pierd în alte destinaţii. Noi, europenii, vom fi asiguraţi că sistemul de impozitare nu va mai putea fi manipulat pentru a-i proteja pe cei care într-adevăr își pot permite să plătească taxele. Este o adevărată situație win-win-win! Estimările noastre arată că prin practicarea unui astfel de sistem, investițiile globale în UE ar putea creşte cu mai mult de 3,4%. Sunt convins că o astfel de politică fiscală bună poate da un impuls semnificativ motorului Pieței Unice.

 

 

Tags: , , , , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu