Multitudinea și diversitatea provocărilor specifice începutului mileniului al III-lea, simultan cu modificările ample determinate de globalizare și expansiunea comerţului, determină nevoia adaptării legislaţiei naţionale şi europene în vederea asigurării drepturilor consumatorului.

Sorin Mierlea, preşedinte al Asociaţiei InfoCons, a comentat pentru Europunkt, într-un interviu acordat lui Vladimir Adrian Costea, pe marginea perspectivelor şi provocărilor generate de necesitatea informării şi conştientizării cetăţeanului cu privire la drepturile consumatorului.

 1

Vladimir Adrian Costea: Care sunt drepturile de care ar trebui să beneficieze consumatorii în România? Care este aria de aplicare a acestor drepturi? În ce măsură acestea sunt respectate?

Sorin Mierlea: Suntem Cetățeni europeni și avem drepturi. Fiecare cetățean din România trebuie să beneficieze de aceleași drepturi ca și un cetățean din Franța, Italia sau Belgia.

  • protecția vieții, sănătății și securității
  • asigurarea satisfacerii nevoilor și trebuințelor vitale
  • mediu sănătos
  • protecția intereselor economice
  • acces la o piață cu o gamă variată de produse și servicii de calitate corespunzătoare
  • dreptul la informare
  • dreptul la educare
  • dreptul la asociere și reprezentare

Drepturi avem, problema este, ne sunt și respectate? Din păcate în România fiind prea multe autorități care au atribuții în domeniul protecției Consumatorilor, de cele mai multe ori se ajunge în situația ca nimeni să nu se mai ocupe concret de nimic.

În ce măsură autoritățile publice din România sunt transparente în ceea ce privește informarea cetățenilor despre drepturile de care aceștia dispun?

Autoritățile chiar dacă mai informează din când în când, informațiile transmise sunt succinte, lacunare și poate pe o pagină de site care este foarte greu de găsit, iar pe cealaltă parte acțiunile, activitățile, sancțiunile acordate de autoritățile cu atribuții în domeniul protecției Consumatorilor sunt secret de stat nefiind publice pentru ca noi, fiecare dintre consumatori să decidem ce achiziționăm.

Cât de utilă este publicarea unei “black list” a producătorilor și firmelor sancționate pentru nerespectare drepturilor consumatorilor?

Ar fi obligatoriu, nu doar util pentru că fiecare dintre noi, în calitate de consumatori să decidem în cunoștință de cauză în concordanță cu dreptul avut în calitate de cetățean: dreptul de a alege în cunoștință de cauză. Credem că o decizie corectă, este o decizie informată iar pe cealaltă parte activitățile desfășurate din bani publici de către autoritățile publice din România, ar fi legal, moral și corect să fie transparente.

Care sunt riscurile generate de lipsa unei Strategii naționale în domeniul protecției consumatorului?

Ca și în celelalte domenii, din păcate în România neavând Strategii concrete, multianuale, pericolul major este că ne vom ocupa întotdeauna de ceea ce apare pe moment ca și fapt deja împlinit, în loc să putem preveni din timp și să avem măsuri clare și concrete de realizare a unei piețe la standarde europene.

Care este impactul pe care lipsa de informare și de conștientizare îl generează asupra apariției dublului standard?

Este principalul argument prin care anumite companii au creat această practică care duce la sentimente contradictorii între cetățenii din diferite țări și de cele mai multe ori la frustrări cu privire la faptul că în cadrul mobilității europene, mulți Cetățeni care circulă în anumite țări obișnuindu-se cu un anumit tip de produs de acasă, văd de cele mai multe ori produsul respectiv diferit în cealaltă țară.

Care sunt măsurile pe care le considerați necesare pentru rezolvarea neregulilor care au fost deja sesizate? Totodată, care sunt noile provocați pe care le întâmpină consumatorul?

Măsura principală pentru a crea o piață normală, corectă, morala și legală ar trebui să fie transparenţa activității și acțiunilor autorităților au atribuții în domeniul protecției Consumatorilor, introducerea falsului alimentar nu ca și contravenție cum este în prezent, ci încadrarea în codul penal ca și sancțiune penală, monitorizarea constantă prin prelevarea de la raft a produselor și testarea acestora de către autoritățile competente din punct de vedere al faptului că ceea ce este menționat pe eticheta acestora se regăsește real și în produs. De asemenea activitățile constante de educare și informare a Consumatorilor pe diferite categorii de vârstă și socio profesionale.

Provocarea cea mai mare în noul context este abundenţa produselor și serviciilor, de cele mai multe ori de a fi în imposibilitatea de a putea distinge și a avea încredere în etichetă. Nu în ultimul rând lipsa unui referențial într-un limbaj simplu, inteligibil, indiferent de pregătirea consumatorului pentru că acesta să poate decide în cunoștință de cauză când achiziționează un credit bancar, o asigurare, un iaurt, o cremă sau un serviciu de transport.

3

Asociația InfoCons (fosta Asociația Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România) a fost înființată în anul 2003 pentru a veni în întâmpinarea nevoilor consumatorilor din România. Până în prezent a desfășurat și desfășoară o activitate neîntreruptă, bucurându-se de recunoaștere națională și internațională, fiind membră în diferite organizații, comisii consultative ale autorităților, grupuri de lucru, parteneră în programe naționale și internaționale.

 

Tags: , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu