Proiectul Comisiei Europene privind reducerea emisiilor de gaze din transporturi a fost finalizat miercuri. El se remarcă printr-o abordare prietenoasă faţă de industria auto, propunând mai degrabă stimulente pentru companiile decise să reducă emisiile decât penalităţi pentru cele care nu îndeplinesc ţintele stabilite.

După consultarea tuturor părţilor interesate, Comisia a realizat un proiect în care se stabileşte reducerea cu 30% a emisiilor poluante din domeniul transporturilor până în 2030, faţă de nivelul înregistrat în 2021. Pentru 2025 este stabilit un prag intermediar de reducere de 15%, care nu este însă obligatoriu de atins. De asemenea, nu au fost stabilite cote de producţie a automobilelor electrice.

Propunerile Comisiei sunt apropiate de cererile susţinute de lobby-ul industriei auto: 20% reducerea emisiilor poluante până în 2030, lipsa amenzilor pentru neîndeplinirea obligaţiilor înainte de 2030, absenţa cotelor la maşinile electrice.

Dezamăgiţi sunt ecologiştii care propuneau 60% reducerea emisiilor până în 2030, dar şi decidenţi din state europene fără o industrie auto dezvoltată, precum Olanda sau Austria, care înaintau procentul de 40%. De asemenea, aceste părţi sunt nemulţumite şi de absenţa cotelor pentru maşini electrice, dar şi de lipsa amenzilor pentru pragul intermediar din 2025.

Activiştii pentru protecţia mediului atrag atenţia şi asupra consecinţelor economice nefaste ale unei legislaţii prea permisive.

“Ea este echivalentă cu pierderea supremaţiei globale în materie de maşini electrice către China, care va fi încântată să îşi exporte modelele în Europa, punând în pericol locurile de muncă din industria auto europeană” , a declarat Greg Archer, de la ONG-ul Transport & Environment, citat de Politico.

Pe de altă parte, Erik Jonnaert, secretarul general al asociaţiei de lobby a industriei auto, ACEA, a subliniat că este înţelept ca ritmul schimbării să fie lăsat mai mult la latitudinea companiilor de profil.

„O schimbare radicală în piaţă care să favorizeze automobilele cu energie alternativă nu se va întâmpla peste noapte. De aceea, concentrarea pe o ţintă în 2030 este cea mai bună cale înainte. În locul unei ţinte de parcurs în 2025, ea trebuie văzută mai degrabă ca un an de repet pentru evaluarea progresului”, a spus Jonnaert, citat de aceeaşi publicaţie.

 

Tags: , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu