Euroscepticismul în creştere din Europa poate însemna sfârşitul proiectului european, dat fiind că tot mai mulţi politicieni dau vina pe Uniunea Europeană pentru problemele cu care se confruntă ţările lor. Pentru a combate acest fenomen, accentul trebuie pus pe educaţie, motiv pentru care şcoala ar trebui să le ofere tinerilor informaţiile necesare pentru a înţelege rolul şi mecanismele de funcţionare ale Uniunii Europene.

Silviu Molnar, licenţiat al Universităţii Ovidius din Constanţa la Facultatea de Istorie și Științe Administrative, a vorbit despre conferințele “Ești Român, ești European” şi despre nevoia tinerilor de se informare despre UE, într-un interviu acordat pentru Europunkt lui Vladimir Adrian Costea.

 IMG_9891

Vladimir Adrian Costea: Pentru început, vă rog să ne prezentați care sunt cunoștințele tinerilor din România despre UE? Cum se prezintă situația la nivel european?

Silviu Molnar: Conform studiilor și analizelor efectuate în ultimii ani s-a constatat că tinerii, într-o majoritate substanțială, nu înțeleg ce e Uniunea Europeană și cum le afectează viața și viitorul. S-a constatat faptul că majoritatea nu au decât cunoștințe vagi, minimale, cu privire la Uniunea Europeană și mai degrabă cred că forul european este una din cauzele  eșecului sau a piedicilor ce stau în calea succesului personal. Trebuie să mai spunem și faptul că această necunoaștere este terenul fertil al însămânțării în rândul tinerilor a euroscepticismului și a clișeelor naționaliste. Dacă ar fi să facem o comparație între statele din est și cele din vest, în momentul în care tinerii răspund la întrebarea „Ce cred despre Uniunea Europeană?” atunci, în opinia mea, situația ar putea fi descrisă succint astfel: dezamăgire în vest, speranță în est, dar și speranța estului este puternic în scădere. Ori cred că cel puțin în România nu ar trebui să așteptăm momentul în care euroscepticismul va deveni un curent ce poate genera o masă critică, ci ar trebui să diseminăm informația cu privire la Uniunea Europeană, valorile ei și la avantajele aduse de cel mai important proiect politic al bătrânului continent, cât mai curând posibil.

Care sunt cauzele care explică lipsa cunoștințelor în rândul tinerilor despre UE?

În opinia mea sunt mai multe cauze, dar principalul ar fi: dezinteresul tinerilor pentru un subiect considerat „departe de ei”, „anost” și „plictisitor”. O altă cauză ar fi faptul că mass media a trecut, în ultimii ani, printr-un amplu proces de tabloidizare, unde Uniunea Europeană nu își prea găsește locul. Cu alte cuvinte Uniunea Europeană nu există decât accidental ca subiect de discuție în grupurile de tineri. Probabil, de aici și absenteismul constatat, pe care îl remarcăm la fiecare ciclu electoral, în special la cele europene.

Care sunt demersurile pe care le considerați oportune pentru sprijinirea tinerilor în procesul de învățare?

Subiectul Uniunea Europeană, într-o formă minimală există în programele școlare și în sistemele de învățământ naționale, dar analizele, studiile și statisticile arată că este prea puțin. Apreciez inițiativa europarlamentarului roman Claudiu Ciprian Tănăsescu privind introducerea în școli a unei materii dedicate Uniunii Europene, ca o formă de educare primară a elevilor cu privire la Uniunea Europeană, dar această inițiativă va trebui să “ardă” niște etape. Implementarea ei va fi un proces de durată până să ajungă materie de studiu în programele de învățământ, ale țărilor membre ale UE. Cred că, pentru moment, o conferință itinerantă, care se adresează tinerilor din anii terminali de liceu sau studenților aflați în primii ani de învățământ superior poate fi o soluție pentru diseminarea informațiilor și pentru a stimula interesul tinerilor pentru Uniunea Europeană.

În continuare, vă rog să ne vorbiți despre conferințele “Eşti Român, ești European”. Care sunt obiectivele acestor conferințe? Care este grupul țintă?

Cred că “Ești Român, ești European” este proiectul care poate atrage tinerilor atenția asupra Uniunii Europene. Gândită după regulile unei prezentări interactive în prima parte și continuată cu o discuție liberă între moderator și grupurile de tineri aflați în pragul maturității, poate fi declanșatorul unui proces mai amplu de reflecție a auditoriului despre Uniunea Europeană, despre necesitatea existenței înaltului for continental și, nu în ultimul rând, poate fi evenimentul care să evidențieze avantajele calității de cetățean european.

Care sunt temele care vor fi discutate în cadrul conferințelor?

Structurată pe durata a 60 de minute, conferința se dorește una interactivă și va încerca să răspundă la câteva întrebări, precum:

– Este Uniunea Europeană doar o idee a secolului XX?

– Cum funcționează Uniunea Europeană?

– Libera circulație cel mai important avantaj conferit de Uniunea Europeană?

– Care sunt instituțiile Uniunii Europene și raporturile lor cu cele naționale?

– Român versus european sau român și european?

– Care e aportul românilor la construcția europeană?

– Parlamentul European reprezintă vocea cetățenilor Europei?

– De ce este important să votăm la  alegerile europene?

– Cât de scumpă este funcționarea instituțiilor europene, în raport cu avantajele?

La finalul acestui interviu, vă rog să ne prezentați care este mesajul dumneavoastră pentru tineri. De ce este important să se implice în calitate de cetățeni europeni?

Mai degrabă aș enumera câteva din concluziile care aș vrea să rămână în mentalul tinerilor, după ce au participat la conferințe. Acestea ar fi: Dacă ești român, e necesar, pentru evoluția pozitivă a societății, să înțelegi că ești și european; Este necesar să te implici în procesele de decizie europene; Uniunea Europeană înseamnă coeziune, nediscriminare și o formă de organizare politică unde drepturile cetățeanului sunt pe primul loc; Implică-te, dezbate, votează și vocea ta va fi auzită; Uniunea Europeană este construcția politică a momentului care poate asigura un viitor cetățenilor ei. Împreună putem face față cu brio provocărilor secolului XXI!

Silviu Molnar a lucrat peste 10 ani în presa scrisă și televiziune, abordând subiecte cu tematică socială și politică.  A realizat reportaje și a moderat emisiuni cu subiecte de interes național.  A fost purtător de cuvânt al Ministerului Agriculturii. A fost asistent local al Parlamentului European. Este asistent acreditat al Parlamentului European, desfășurându-și activitatea la Bruxelles și Strasbourg.

Silviu Molnar are o bogată experiență privind problematica europeană, cunoaște îndeaproape relațiile dintre instituțiile europene, iar experiența acumulată în activitatea pe care o desfășoară în cadrul Parlamentului European îi permite să aibă o imagine de ansamblu asupra societății europene, a problemelor ei, dar și a mecanismelor politice care guvernează și asigură funcționarea Uniunii Europene.

A lucrat, în calitate de consultant, la realizarea lucrării „Istoria Ilustrată a Uniunii Europene”, autor Dr. Claudiu Ciprian Tănăsescu, editată sub egida Parlamentului European (al doilea volum al acestei cărți va apărea în 2018).

 

Tags: , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu