Antreprenoriatul presupune deschidere și colaborare între toate părțile implicate, căci nu putem disocia antreprenoriatul de stat și cu atât mai puțin de latura educațională. Iar înainte de rezultate satisfacătoare, profit și recunoaștere, tinerii trebuie să știe că antreprenoriatul este despre oameni, inovație si implicare îndelungată.

Magda Baciu este fondatoarea agenţiei House Of Progress, unde împreună cu echipa sa, ajută afacerile online să îşi crească veniturile prin procese de marketing automation şi tactici de online marketing bazate pe analiza de date web. După 3 ani de experienţă în statistică şi marketing, Magda a observat că lumea online marketingului devine din ce în ce mai tehnică şi complexă, iar înţelegerea datelor şi automatizarea proceselor formează o bază solidă pentru o afacere care doreşte să se dezvolte în mediul online.

Magda Baciu ne oferă o imagine de ansamblu cu privire la implicarea tinerilor în activităţile antreprenoriale, în interviul acordat lui Vladimir Adrian Costea, pentru Europunkt.

 29855808_1594920157224069_1185563886_n

Vladimir Adrian Costea: Pentru început, vă rog să ne spuneţi unde se plasează mediul antreprenorial românesc în raport cu nivelul de dezvoltare al antreprenoriatului în spațiul european. Care sunt avantajele și dezavantajele antreprenoriatului românesc?

Magda Baciu: Țările europene cu spirit antreprenorial dezvoltat, care pun accent pe inovație sunt puține, de aceea admirăm cursul de dezvoltare al anumitor țări, precum Estonia, Letonia, Lituania, Regatul Unit al Marii Britanii. Totuși, situația prezentă a acestor țări izolate nu este o întâmplare.

Este vorba despre contextul prielnic creat de-a lungul timpului de mediul politic, prin inițiativele de inovare a mediului educațional și stimularea realizării de noi afaceri, într-un mod sănătos și strategic. România nu se bucură, din păcate, de acest context într-un mod consistent.

Sunt persoane senzaționale care își investesc viața în a schimba lucrurile și chiar mișcă lucrurile din loc, dar este nevoie și de o atitudine constructivă din partea mediului politic.

Este prea puțin posibil să găsim într-un top antreprenorial tările unde educația este ignorată. Aici mă refer atât la educația practică, aliniată la nevoile și oportunitățile prezentului, cât și la fructificarea și dezvoltarea creativității și inteligenței emoționale.

Inteligență emoțională, gândirea strategică și capacitatea de a înțelege lumea în toată complexitatea ei îți hrănesc viziunea pe termen lung. chiar și atunci când te împiedici.

Dacă ne îndreptăm privirea spre România, strict profesional, realizăm că suntem cunoscuți pentru aptitudinile tehnice și de execuție. Un lucru deloc rău în sine.

Totuși, cum putem face pași în față, dacă noi nu înțelegem importantă gândirii strategice, a aptitudinilor de marketing și business? Știm să construim lucruri, dar nu prea știm să le facem văzute.

Avantajele antreprenoriatului în România?

Costurile de susținere a unei afaceri sunt mai mici în România, o cauza directă a nivelului costurilor de trăi din țară. De asemenea, avem foarte mulți tineri ambițioși și dornici de a crește nivelul profesional în regiune.

Care este rata de implicare a tinerilor în mediul antreprenorial în România? Care este media de implicare la nivelul UE?

O comparație simplă a mediului antreprenorial la nivel european poate fi făcută cu ajutorul ratei de activitate antreprenorială, rată bazată pe numărul persoanelor care își încep un business sau au fost antreprenori pentru mai puțin de 42 de luni. Rata de activitate antreprenorială în România este de 11%, 19% în Estonia și 8,1% la nivel european. Se pare că nu suntem la capăt de listă, dar o întrebare importantă este cât la sută din antreprenorii români sunt inovatori.

De ce este importantă implicarea tinerilor în mediul antreprenorial?

Antreprenoriatul aduce beneficii atât persoanei în cauză, cât și mediului economic unde aceasta activează. Ca inițiator, ți se clarifică din ce în ce mai mult că scopul tău este să observi provocările cu care cei din jurul tău se luptă și să găsești o soluție. În acest mod, ajuți societatea să progreseze, formezi noi locuri de muncă, setezi un model de proactivitate pentru cei din jurul tău.

În ce măsură tinerii au acces la programe de educație și dezvoltare antreprenorială?

Sunt foarte multe programe antreprenoriale în România, atât incubatoare, cât și acceleratoare de business, care au ca scop susținerea tinerilor, totuși, acestea găsesc foarte greu persoane cu un mod de gândire corect, prielnic inovației.

Pentru a dezvolta spiritul antreprenorial la nivel național, trebuie adaptat modelul educațional încă de pe băncile școlii. Sau poate puțin mai simplu, să lăsăm instituțiile rigide pe traiectoria lor și să lansăm din ce în ce mai multe programe de educație alternativă.

Care sunt obstacolele cu care se lovesc tinerii la început de drum în mediul antreprenorial?

Sunt diverse obstacole, unele care sunt specifice României, altele sunt specifice antreprenoriatului și altele specifice generației.

În cele mai multe țări din Europa, societatea vine cu destul de multă presiune în a te convinge că parcursul liceu – facultate – master – corporație este calea corectă, așadar, când decizi să urmezi altă cale, nu prea vor fi atât de multe persoane care să te înțeleagă, cel puțin în primii ani, până când reușești să te pui pe picioare. Aici, tânărul antreprenor se va lovi de un obstacol mintal, hrănit de neîncrederea celor din jur și lipsa educației emoționale.

O altă provocare este răbdarea.

Ceea ce tinerii pierd din vedere este că, cel mai probabil, la 25 de ani mai au 50 de ani de muncă în față. Ei vor să se întâmple acum, vor să le facă pe toate și să devină următorul Zuckerberg. Înțeleg că sunt foarte multe oportunități, dar nimic nu poate înlocui focusul, în special în primii ani de antreprenoriat, când resursele sunt foarte limitate. Lucrurile trebuie luate pas cu pas, problemă cu problemă.

O altă provocare la început de drum este alegerea primilor angajați.

Este o provocare destul de mare, fiind unul dintre lucrurile care sunt învățate, în mare parte, din experiență practică.

Care sunt măsurile pe care le considerați oportune pentru a sprijini tinerii antreprenori?

Personal, cred că măsurile care aduc un real beneficiu nu sunt neapărat cele financiare, aşa cum vedem noi fondurile pilula.

Cred că cel mai important este să recunoaştem că soluţiile care într-adevăr susţin mediul antreprenorial sunt acelea de lungă durată.

În primul rând trebuie să educăm stilul de business.

Cum comunicăm, cum dezvoltăm un business de la nivel local la nivel naţional şi internaţional, cum dezvoltăm un network puternic, cum ne reabilităm când ideile eşuează.

O măsură pe care o consider sănătoasă este introducerea în programa educaţională a unor cursuri practice.

Indiferent dacă este vorba despre programare, vânzări sau marketing, aceste cursuri trebuie să fie în ton cu 2018 şi predate de persoane care au fost expuse unui mediu internaţional pe domeniul respectiv. Ar fi extraordinar să se întâmple aceste lucruri încă din liceu.

O altă provocare pe care am întâlnit-o este lipsa programelor de mentorat specifice pe nişe şi modele de business. Dacă eu îmi doresc să construiesc un software care ajută agricultorii să fie mai eficienţi în ceea ce fac, poate nu e cel mai potrivit să primesc sfaturi de la cineva care a crescut un lanţ de restaurante. Mentalitatea “omul bun la toate” nu este una foarte sănătoasă.

Totuşi, să nu credem că măsurile de sprijin trebuie să vină doar din exterior. Trăim într-un context optimist, avem acces la orice informaţie dorim, suntem la un “mesaj” distanţă faţă de orice persoană. E vorba de foarte multă muncă, educaţie pe cont propriu, execuţie şi optimizare. Şi când termini o iei din nou de la capăt până ajungi unde îţi doreşti.

29920538_1594920227224062_1215350742_n

Editor articol: Andreea Smerea, intern euroPunkt.

 

 

Tags: , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu