Ieșirea Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Euratom reprezintă o provocare majoră pentru statele membre, cu implicații economice, financiare, sociale și politice complexe asupra întregului acquis comunitar.

Prima etapă a negocierilor s-a finalizat dupa câteva luni de stagnare, perioadă în care au fost formulate numeroase avertismente de către președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, împreună cu președintele Parlamentului European, Antonio Tajani, și negociatorul șef al Uniunii Europene pentru Brexit, Michel Barnier. Negocierile privind drepturile cetățenilor europeni, decontul financiar și frontiera cu Irlanda au înregistrat progrese suficiente, diminuând îngrijorările potrivit cărora o retragere nereglementată va crea dificultăți serioase între cele două părți, din cauza marjei semnificative de incertitudine.

A doua etapă a negocierilor vizează relaţia pe termen lung dintre Regatul Unit şi Uniunea Europeană, din punct de vedere comercial şi al securităţii. În acelaşi timp, în cadrul acestei etape a negocierilor se va discuta pe marginea stabilirii unei perioade de tranziţie după ieşirea Regatului Unit din Blocul comunitar, în martie 2019.

Leonard Orban, consilier prezidențial pentru Afaceri Europene, ne oferă o imagine de ansamblu cu privire la stadiul negocierilor dintre Marea Britanie şi UE-27, în interviul acordat lui Vladimir Adrian Costea, pentru Europunkt.

 3-1

Vladimir Adrian Costea: Pentru început, vă rog să ne prezentați care au fost principalele provocări care au marcat prima etapă de negociere dintre Marea Britanie și UE-27. În ce măsură au fost găsite soluții pentru rezolvarea acestor provocări?

Leonard Orban: În prima etapă a negocierilor, obiectivul Uniunii Europene (UE) a fost de a soluționa 3 aspecte principale:

  • Drepturile cetățenilor UE în Marea Britanie și ale cetățenilor britanici în Uniune;
  • Chestiunile bugetare, mai exact sumele datorate de Marea Britanie la bugetul UE în contextul retragerii sale din Uniune;
  • Evitarea introducerii unei frontiere fizice (hard border) între Irlanda și Irlanda de Nord.

Din punctul de vedere al Uniunii, s-au înregistrat progrese importante în negocieri, în special în ceea ce priveşte primele două dimensiuni, fapt ce a permis avansarea la etapa privind viitoarele relații dintre UE și Marea Britanie.

Unul dintre principalele paliere ale negocierii a vizat protejarea drepturilor cetățenilor Uniunii în Regatul Unit și a cetățenilor Regatului Unit în Uniune. Care sunt drepturile asupra cărora cele două tabere au căzut de acord? Totodată, care sunt drepturile asupra cărora planează în continuare un semn de întrebare în vederea respectării acestora după ieșirea Marii Britanie din Uniune?

Din punctul de vedere al obiectivelor UE, acestea sunt în cea mai mare parte acoperite de înțelegerea la care s-a ajuns până acum. Şi o să vă dau câteva exemple:

  • Cut-off date – data până la care cetățenii UE din Marea Britanie vor beneficia de toate drepturile cetățenilor Uniunii – va fi finalul perioadei de tranziție, adică la sfârşitul anului 2020.
  • S-a agreat utilizarea cărților de identitate valide pentru a servi ca documente de călătorie pentru o perioadă de 5 ani după finalul perioadei de tranziție; ulterior încheierii perioadei de tranziţie, Marea Britanie va putea solicita ca acestea să respecte normele privind identificarea biometrică pentru a putea fi folosite în continuare.
  • A fost agreată o perioadă de grație de 6 luni după finalul perioadei de tranziție pentru persoanele care se află pe teritoriul britanic și de 3 luni pentru persoanele care se alătură cetățenilor acoperiți de acordul de retragere după sfârșitul perioadei de tranziție.

Una dintre chestiunile care urmează să fie clarificată ulterior este cea legată de tratamentul aplicat cetățenilor UE de către partea britanică după încheierea perioadei de tranziție. Va fi de competenţa autorităţilor din Marea Britanie de a stabili în detaliu în ce va consta acest tratament.

Doresc să subliniez că Uniunea nu va accepta un tratament diferenţiat al cetăţenilor UE în Marea Britanie. De altfel, ideea de tratament egal şi nediscriminatoriu pentru cetățenii Uniunii după Brexit este inclusă în liniile de orientare (guidelines) adoptate de liderii europeni la reuniunea Consiliului European din 22-23 martie.

De asemenea, în documentul menţionat este evidenţiată dorinţa UE ca în domeniul mobilității să existe o cooperare cât mai strânsă cu partea britanică după Brexit.

Un alt palier important a avut în vedere cadrul pentru abordarea circumstanțelor unice din Irlanda de Nord. Cum vă explicați faptul că Marea Britanie și-a asumat angajamente semnificative pentru a menține granița invizibilă cu Irlanda de Nord?

În ceea ce privește negocierile privind granița dintre Irlanda și Irlanda de Nord, la nivel politic există un angajament al Marii Britanii, dar şi al UE, de a nu introduce o frontieră fizică (hard border). Introducerea acestei frontiere ar putea pune în pericol implementarea Acordului Good Friday.

Pe de altă parte, rămân de identificat soluțiile tehnice menite să asigure atingerea acestui obiectiv.

Cel de-al treilea subiect sensibil abordat în prima etapă a negocierilor a vizat decontul financiar. Chiar dacă nu au fost menționate cifre nete, cele două tabere s-au pus de acord ca Regatul Unit să contribuie și să participe la punerea în aplicare a bugetelor anuale ale Uniunii pentru anii 2019 și 2020 ca și cum ar fi rămas în Uniune. Care este semnalul pe care Theresa May l-a oferit britanicilor și liderilor europeni prin acceptarea decontului financiar, inclusiv pentru 2019 și 2020?

Trebuie avut în vedere faptul că cele două părți au convenit asupra unei perioade de tranziție care să permită o ieșire ordonată a Marii Britanii din Uniune. După cum am menţionat anterior, s-a convenit ca tranziţia să se încheie la finele anului 2020, adică la finalul perioadei acoperită de bugetul multianual al Uniunii 2014-2020. Având în vedere că Marea Britanie va fi parte a Pieței Interne şi a Uniunii Vamale până la finele anului 2020, contribuțiile financiare ale Marii Britanii la bugetul Uniunii pentru anii 2019 şi 2020 sunt pe deplin justificate.

Ce a câștigat Marea Britanie ca urmare a negocierilor cu UE-27? Dar UE-27?

Negocierile dintre Uniunea Europeană şi Marea Britanie nu sunt finalizate şi există un principiu potrivit căruia nimic nu este agreat până nu se agreează totul. Tot ce s-a negociat până acum va trebui să fie inclus într-un acord – Acordul de retragere al Marii Britanii din UE – care va trebui să fie aprobat la nivel european de Consiliul UE şi de Parlamentul European, iar în Marea Britanie de Parlamentul britanic. De aceea, este prematur să vorbim despre câștiguri în acest proces. În opinia mea, negocierea Brexitului nu este un proces în care o parte câștigă mai mult ca cealaltă, ci despre unul în care părţile încearcă limitarea pe cât posibil a efectelor negative.

Care sunt perspectivele şi provocările privind cea de-a doua etapă a negocierilor? Care vor fi cele mai sensibile subiecte care vor face obiectul negocierii dintre cele două tabere?

Etapa privind negocierea relațiilor viitoare dintre UE şi Marea Britanie va fi, probabil, cea mai complexă, având în vedere că o multitudine de aspecte vor fi subiect de negociere. Oferta UE este de a încheia cât mai curând posibil un Acord de comerț liber cu Marea Britanie (Free trade Agreement). În plus, UE dorește încheierea unor acorduri pentru o cooperare cât mai strânsă cu partea britanică şi în alte domenii precum: securitate, apărare, relații externe.

În ceea ce privește perspectivele, negocierile privind Acordul de retragere a Marii Britanii din UE vor trebui să se finalizeze cel mai târziu până la reuniunea Consiliului European din luna octombrie. Orice fel de întârziere va risca să conducă la un rezultat pe care nu ni-l dorim, respectiv acela al retragerii Marii Britanii din UE fără un acord.

Care este semnalul pe care Marea Britanie si UE-27 l-au oferit în urma stabilirii consensului asupra perioadei de tranziție post-Brexit care se va întinde până la finele lui 2020?

Semnalul este acela că negocierile avansează și că șansele ajungerii la un Acord privind retragerea ordonată a Marii Britanii din UE au crescut considerabil.

Până în octombrie nu mai este mult timp, iar această perioadă trebuie valorificată la maximum pentru a putea ajunge la un acord.

 

Editor articol: Andreea Smerea, intern euroPunkt.

 

Tags: , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu