Interviu/ Nicolae Noica: „România are un plan al autostrăzilor din anul 1938”
Nicolae Noica, fost ministru al Lucrărilor Publice în perioada 1996-1999, membru de onoare al Academiei Române și director general la Bibliotecii Academiei Române, a dezvăluit că România avea încă din perioada interbelică, respectiv din anul 1938, un plan al autostrăzilor. În același timp, politicienii din trecut, în special cei din domeniul transporturilor, nu au înțeles această nevoie în perioada postdecembristă, mai explică Noica într-un interviu pentru Grupul pentru Promovarea Infrastructurii.
„Noi avem din 1996 o lege a amenajării teritoriului național, secțiunea căi de comunicare. În 2006 această lege a fost îmbunătățită. Din păcate, în loc să respectăm legea românească, în momentul 2008 cand am aderat la UE a început această idee a masterplanurilor…”
”Un masterplan este alcătuit de un grup de oameni în cadrul unui minister. La noi, din păcate, fiecare ministru care venea la transporturi avea o altă ideea a acestor masterplanuri”.
Problema României – continuitatea
„Noi ar trebui să cunoaștem bine trecutul acestei țări pentru că putem învață niște lucruri și putem face lucruri bune. România are un plan al autostrăzilor din anul 1938. L-am prezentat și poate îl prezentăm încă odată aici. El a fost făcut de un mare inginer, Mihail Manoilescu”.
„Dacă încercăm să suprapunem peste acest plan Planul de amenajare al teritoriului din 1996 constatăm că există o suprapunere extraordinară. Problema este cea a continuității”.
„Probleme precum amenajării teritoriului național, căile de comunicații, autostrăzile, căile ferate, nu sunt probleme care se rezolvă într-un an sau doi. E pentru o perioadă de 10-20 de ani și avem obligația să ne gândim la binele acestei țări.”
Trăian Băsescu: „Nu avem nevoie de autostrăzi. Vă scot eu din cap acest lucru”
Nicolae Noica, ministru în timpul guvernării CDR (1996-2000), a amintit de o întâlnire cu Trăian Băsescu, pe atunci Ministru al Transporturilor în același guvern din partea PD. Trăian Băsescu ar fi spus la acea vreme că „nu avem nevoie de autostrăzi”.
„Nu avem nevoie de autostrăzi. Vă scot eu din cap acest lucru , o chestiune de o gravitate extraordinară. Care era gândirea? Păi, eu mai întâi trebuie să am circulație și pe urmă fac autostrada. Păi, fac autostrada ca să atrag circulația, ori dacă concepția era aceasta… Această concepția a continuat și când dânsul a fost președinte”, subliniază Nicolae Noica.
„De autostrăzi avem nevoie. Se pune problema autostrăzilor care fac legătura între Muntenia și Transilvania. O să punctez în două vorbe și treaba Pitești-Sibiu. Este inadmisbil, după părerea mea, ca la ora actuală, de 7 ani de când este președinte domnul Iohannis, să nu se ia măsuri pentru a face această autostradă. Era obligatoriu să se facă. Este un gând al marelui inginer Ion I.C. Brătianu, care a fost șeful PNL și care a dorit în anii 1900 să facă această legătură. Aceste lucruri trebuiesc continuate și făcute”.
Scopul nostru nu ar trebui să fie o legătură între Ploiești și Brașov, ci o șosea peste râul Prahova
Despre Ploiești – Brașov, fostul ministru se întreabă dacă „avem nevoie de o autostradă să treacă prin munți și să fie la 500 de metri un tunel?”.
„Eu cred că nu. Scopul nostru nu ar trebui să fie o legătură între Ploiești și Brașov. Să fie cât mai ieftină și cât mai eficientă.
S-a vehiculat ideea să făcem peste râul Prahova o șosea cu nu mai mult de 4 benzi. Am 4 benzi aici plus 2 benzi șoseaua obișnuită. Când se duce lumea sâmbăta la Brașov se circulă pe trei de aici plus una de aici, adică 4. Dacă eu rezolv problema eficienței, lucrurile sunt cu totul altfel privite de oameni. Lucrările le facem pentru oameni.
Știți cât costă autostrada cu tuneluri? 1 miliard și 400 de milioane! O lucrare cum am propus, cu 500 de milioane ai rezolvat-o. În primul rând, se rezolvă mai ieftin. În al doilea rând, e mai rapidă și este eficientă. Scopul e să faci lucruri practice”.
Interviul integral poate fi vizionat aici: https://www.youtube.com/watch?v=AwI3eRHbxXU
Mai multe detalii pot fi găsite pe https://grupinfrastructura.ro/ și pe pagina de facebook.
fără comentarii
Fii primul care comentează