UE, şansă reală pentru exporturile moldoveneşti în anul 2015
UE va deveni principalul partener al exporturilor moldoveneşti în anul 2015. Agenţii economici din Republica Moldova au nevoie de o minte deschisă în raport cu Europa şi de experţi care cunosc piaţa europeană, pentru ca şansa economiei moldoveneşti să devină o realizare europeană.
Republica Moldova va beneficia din plin de piaţa exporturilor din Uniunea Europeană în 2015, consideră Uwe Konst, expert economic din Germania, care a lansat, la Chişinău, ghidul „Exportă cu succes în Uniunea Europeană. Un ghid practic pentru IMM-urile din Republica Moldova”, finanţat de Fundaţia Hanns Seidel şi implementat de IDIS Viitorul. Publicaţia vine în ajutorul mediului de afaceri moldovenesc care încearcă să exporte produse în UE, pe o piaţă de aproximativ 500 de milioane de locuitori.
Târgurile internaţionale, o oportunitate pentru mediul de afaceri moldovenesc
Expertul consideră că agenţii economici au nevoie de un astfel de îndrumător, deoarece exportul pe piaţa europeană presupune atât inteligenţă şi creativitate, cât şi îndeplinirea unor cerinţe tehnice şi de standardizare.
În opinia expertului, agenţii economici ar trebui să gândească în perspectivă exportul, prin participarea la târgurile internaţionale, astfel evitând raportarea exlusivă la piaţa sau la viziunea proprie. Târgurile internaţionale sunt surse de informare pentru mediul de afaceri. Diversitatea de produse, casino marketingul acestor produse sunt doar câteva elemente care pot fi cunoscute la astfel de târguri. Agenţii economici vor putea intra în contact cu principalii actori comerciali din statul respectiv, înţelegând mai bine piaţa în care intenţionează să pătrundă. Uwe Konst a subliniat că prin această manieră mediul de afaceri dobândeşte o viziune de ansamblu asupra pieţei UE, conştientizând în primul rând unde anume îşi pot comercializa produsele şi de ce criterii legale şi de calitate trebuie să ţină cont.
IT-ul, un tren pe care Moldova îl poate prinde
Producţia din Republica Moldova are o şansă reală pe piaţa din UE. Ca să fructifice această şansă, Republica Moldova trebuie să identifice pieţe noi de desfacere. IT-ul este un astfel de domeniu care poate oferi o perspectivă de viitor Republicii Moldova. Uwe Konst a oferit exemplul pozitiv al României pe acest domeniu, respectiv zona de outsourcing care este într-o continuă dezvoltare.
Thomas Weithoner, din partea Ambasadei Germaniei în Republica Moldova, a subliniat, de asemenea, importanţa experţilor pentru agenţii economici autohtoni. În opinia sa, experţii sunt cei care pot explica regulile de joc în piaţa europeană şi cerinţele tehnice care trebuiesc îndeplinite. Domeniul IT rămâne un potenţial sector de dezvoltare pentru Republica Moldova, care are nevoie de investiţii şi de strategii inteligente, fie că vorbim de outsourcing din partea altor state europene, fie de exportul de capital uman intelectual, mai crede Weithoner.
„Gândiţi din perspectiva celuilalt”
Acesta a fost sfatul lui Uwe Konst pentru toţi cei care aspiră să exporte în Europa. Mediul de afaceri moldovenesc trebuie să empatizeze, mai întâi, cu statul european în care doreşte să-şi deschidă o piaţă de desfacere. Obiceiurile şi tradiţiile sunt importante pentru orice strategie de export. Piaţa europeană presupune un grad ridicat de concurenţă atât în ceea ce priveşte produsele efective, cât şi marketingul acestora, concluzionează expertul german.
„Una dintre priorităţile majore ale Republicii Moldova, în procesul de integrare europeană, este creşterea posibilităţilor de a mări volumele de export pe piaţa Uniunii Europene. După semnarea Acordului de Asociere cu UE s-a creat un mediu propice pentru a exporta mai intesiv în ţările occidentale. În acest context, promovarea eficientă a exportului şi familiarizarea celor interesaţi cu noile oportunităţi, programe şi servicii pe piaţa financiară ar crea condiţii pentru a spori accesul pe pieţele occidentale”, Liubomir Chiriac, director executiv IDIS Viitorul.
fără comentarii
Fii primul care comentează