La data de 10 Iulie 2015 Comisia Europeana a aprobat Programul Operational Infrastructura Mare, documentul programatic pentru utilizarea fondurilor europene nerambursabile in perioada 2014-2020 in sectoarele de transport, mediu si energie.

Aprobarea Programului Operational Infrastructura Mare s-a datorat si elaborarii documentului final al Master Planului General de Transport (MPGT) fata de care Comisia Europeana nu a mai avut comentarii. De altfel, declaratia doamnei Corina Cretu, Comisar european pe probleme de politica regionala, la festivitatea de semnare a programului a consfintit acceptul Comisiei Europene pentru Master Planul General de Transport.

Master Planul General de Transport a fost elaborat de catre Ministerul Transporturilor cu sprijinul unei asistente tehnice externe finantata din fondurile europene nerambursabile aferente perioadei 2007-2013. Procesul de elaborare a MPGT a inceput in luna Martie 2012 si s-a finalizat in luna Februarie 2015. In luna Februarie 2015 dupa finalizarea consultarilor cu toate partidele politice reprezentate in Parlamentul Romaniei MPGT a fost transmis oficial la Comisia Europeana. In perioada Februarie 2015-Iulie 2015 a avut loc un proces de ajustare a MPGT in functie de comentariile si observatiile Comisiei Europene. In ultima intalnire tehnica dintre expertii Ministerului Transporturilor si cei ai Comisiei Europene, desfasurata in date de 1 iulie 2015, au fost discutate si solutionate ultimele puncte metodologice referitoare la ierarhizarea proiectelor, strategia de implementare a acestora si conditiile de activare a clauzei de reforma structurala. In urma acestei intalniri, reprezentantii Comisiei Europeane au apreciat calitatea Master Planului General de Transport si nu au mai avut niciun comentariu sau observatie pe marginea acestuia. Ministerul Transporturilor a transmis Comisiei Europene varianta revizuita a documentului strategic cu observatiile si comentariile integrate, si astfel, in prezent, la Comisia Europeana, se afla forma acceptata a Master Planului General de Transport.

Principalii indicatori de infrastructura identificati de Master Planul General de Transport pentru perioada 2015-2030 sunt:

  • Pentru sectorul rutier se vor construi peste 1200 de km de autostrada, 1900 de km de drum expres, drumuri Transregio si Transeuro cat si Variante Ocolitoare, valoarea estimata a proiectelor de dezvoltare a infrastructurii rutiere fiind de peste 26 mld. Euro.
  • Pentru sectorul feroviar este prevazuta modernizarea a peste 4000 de km de cale ferata, achizitia de material rulant nou si introducerea de servicii feroviare pentru cresterea atractivitatii acestui sector, proiecte ce se ridica la aproximativ 14 mld. Euro.
  • Pentru sectorul naval au fost identificate proiecte de imbunatatirea navigatiei pe Dunare si pe canalele navigabile pe o lungime de 670 de km si modernizarea infrastructurii portuare pentru 32 de porturi. Valoarea totala a investitiilor pentru acest sector este de 2 mld. Euro.
  • Pentru sectoarele aerian si multimodal au fost identificate 15 aeroporturi care vor beneficia de proiecte de modernizare si cresterea capacitatii aeroportuare, respectiv dezvoltarea a 11 terminale multimodale amplasate in ariile de conectivitate si potential economic ridicat, cu o valoare estimata de 1.6 mld. Euro.

Master Planul General de Transport prevede pentru perioada 2015-2030 proiecte in valoare totala de 43,5 mld. Euro pentru toate sectoarele de transport, proiecte care vor valorifica potentialul economic al Romaniei”, a declarat Iulian Matache, Ministrul Transporturilor.

“Asa cum reiese din datele prezentate, nevoile de dezvoltare ale infrastructurii si serviciilor de transport in Romania sunt foarte mari si peste resursele financiare disponibile. La nivelul societatii romanesti acest fapt a determinat presiuni asupra factorilor de decizie in pregatirea si finantarea proiectelor de infrastructura. In trecut, in lipsa unei stabilitati strategice si a unei prioritizari clare a investitiilor, rezultatele nu au fost multumitoare si multe resurse si oportunitati au fost pierdute datorita nerealizarii complete sau realizarii la calitate inferioara a infrastructurii si serviciilor de transport.

Master Planul General de Transport are principalul rol de a asigura stabilitatea strategica a investitiilor in sectorul de transport oferind o prioritizare si un calendar de implementare ce trebuie urmat indiferent de guvernarile care se succed in Romania. Acest fapt va conduce la o pregatire mai buna a proiectelor si mai ales la finalizarea investitiilor si colectarea beneficiilor economice ale acestora”, a declarat Iulian Matache, Ministrul Transporturilor.

In functie de capacitatea noastra de a implementa o reforma structurala, exista doua variante de preconizari – cea optimista(anexa 1) si cea pesimista (anexa 2).

Descarca MPGT vol1, vol2.

 

Sursa: Ministerul Transporturilor

 

Tags: , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu