Popularitatea preşedintelui ucrainean Petro Poroşenko este în scădere. În ultimele 5 luni ratingul liderului de la Kiev a scăzut cu 8 la sută. Potrivit unui sondaj de opinie organizat de Institutul Internaţional de Sociologie din Kiev, pentru Petro Poroşenko sunt dispuşi să-şi dea votul în cadrul unor posibile alegeri prezidenţiale doar 26,9 la sută de cetăţeni. Cifrele respective par catastrofale pentru Petro Poroşenko dacă e cazul să amintim că şeful statului ucrainean a fost ales preşedinte în mai 2014 de 55% de alegători. Aşadar, ratingul lui Poroşenko cunoaşte evoluţii triste, care, de fapt, sunt explicabile.

Cifre negative pentru Poroşenko

Ratingul preşedintelui ucrainean cunoaşte evoluţii negative. Astfel, în martie curent, pentru Poroşenko şi-ar fi dat votul circa 35 la sută din respondenţi. Potrivit unei astfel de logici sociologice, ne putem aştepta în cel mai scurt timp la încă un val al scăderii nivelului de încredere în liderul de la Kiev. Acest proces poate fi prognozat, ţinând cont de absenţa unei candidaturi alternative pentru preşedinţie. Deocamdată la orizonturile politice nu prea pot fi găsiţi politicieni tineri, cu viziuni noi, care să fi pretins la „detronarea” lui Poroşenko în mod civilizat şi legal. Unii politologi din Ucraina consideră că cel mai mare concurent electoral al domnului Poroşenko poate este primarul oraşului Lviv, Andri Sadovyi, însă, potrivit sondajului, susţinerea socială a acestuia nu depăşeşte 9%. În această situaţie electoratul se orientează la politicienii „vechi”.

„Reînvierea” Iuliei Timoşenko

O surpriză sociologică este revenirea treptată a ex-premierului Iulia Timoşenko la viaţa politică naţională. Potrivit sondajului sus amintit, pentru Timoşenko, liderul partidului „Batkivşcina” (Patria), şi-ar fi dat votul 25,6 la sută din respondenţi. Deci, Timoşenko este la un pas de Poroşenko, unul minuscul. Succesul susţinerii populare a ex-premierului se datorează poziţiei critice a doamnei Timoşenko faţă de acţiunile guvernului şi preşedinţiei. Mai mult decât atât, fracţiunea „Batkivşcina” din când în când „flirtează” politic cu coaliţia parlamentară dirijată de Blocul lui Petro Poroşenko, ba votând legi prezidenţiale, ba criticându-le vehement, iar populismul pe timp de criză este productiv (vezi şi cazul Greciei).

Este de menţionat că în martie curent susţinerea socială a Iuliei Timoşenko era de 11,6 la sută. În mod logic, în lipsa unei alternative, persoanele decepţionate în preşedinţie îşi întorc privirile spre Timoşenko, care este cea mai „gălăgioasă” şi prezentă în presă. De fapt, şi cu un an în urmă fostul electorat a doamnei Timoşenko l-a votat pe Poroşenko, iar acum, în condiţiile crizei economice, mobilizării în armată şi instabilităţii sociale, încep să-şi aducă aminte de politicienii „vechi”.

Nuanţe şi concluzii

Într-o anumită măsură, putem presupune că ratingul domnului Petro Poroşenko este şi mai mic. Este o obişnuinţă veche a organizatorilor sondajelor sociologice de a aproxima la cifre mai optimiste ratingul persoanelor de la conducere, pentru a nu le supăra prea tare, însă, există şi o anumită frică a respondenţilor, mai ales din estul şi sudul ţării, de a-şi anunţa poziţia critică faţă de liderul de Kiev. Apar, în acest context, şi unele întrebări referitoare la sinceritatea respondenţilor ucraineni, ceea ce înseamnă că popularitatea preşedintelui Poroşenko poate fi şi mai mică.

Potrivit sondajului, popularitatea liderului Partidului Radical din Ucraina, Oleg Leaşko, este de 8,5%, iar a premierului actual, Arseni Iaţeniuk, de 2,4 la sută. Un alt fost lider de la Euromaidan, primarul Kievului – Vitali Kliciko, este susţinut doar de 1,3% de cetăţeni. Concluzionând, putem spune că încrederea societăţii ucrainene în foştii lideri de la Euromaidan, care au participat la destituirea ex-preşedintelui Viktor Ianukovici, devine tot mai mică. Din acest punct de vedere, pe fondalul problemelor economice din Ucraina şi sărăcirii populaţiei, populismul poate să prindă rădăcini în societatea ucraineană, chiar şi în contextul unor platforme politice pro-ruse bine camuflate.

Articol apărut și pe site-ul Transilvania Regional Business – www.trb.ro

 

Tags: , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu