Expertiza europeană vs legea funcţionarului public
Toate posturile vacante din administraţia publică vor fi ocupate pe baza unor criterii clare şi trasparente, care vor fi stabilite în urma unei expertize europene, a anunţat, vineri, premierul Dacian Cioloş, fără să facă trimitere la legea funcţionarului public, pe care se sprijină, practic, întreaga administraţie publică din România.
„Am înțeles că, în câteva săptămâni, vom putea avea o expertiză finanțată de Comisia Europeană prin care să aducem experți din state membre care au experiență în elaborarea unor proceduri și criterii de recrutare și de evaluare a personalului administrativ, pentru că pe toate posturile care sunt vacante acum și pe care vrem să facem angajări, să facem aceste angajări pe bază de criterii clare, transparent, de evaluări clare și cei care sunt interesați să intre în administrația publică să fie evaluați corect”, a declarat, vineri, premierul Cioloş, potrivit Agerpres.
Planul s-ar putea să funcţioneze şi să ducă la eficentizarea recrutărilor din sectorul public, dar trebuie văzut care ar fi impactul noilor angajări în raport cu masa funcţionarilor publici, care se bucură deja de acest statut.
1,2 milioane de persoane lucrează la stat
Potrivit INS, în România există 1,2 milioane de persoane care lucrează la stat, incluzând funcţionari publici, medici, profesori, etc. În plus, mai există o categorie de persoane care lucrează la stat, dar nu sunt funcţionari publici, anume personalul contractual, întâlnit mai ales în zona gestionării fondurilor europene.
Legea funcţionarului public
Celebra lege 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici asigură o adevărată imunitate angajaţilor din sectorul public care au acest statut. Legea stabileşte drepturile şi obligaţiile funcţionarilor publici, criterii privind recrutarea acestora, precum şi sancţiunile posibile. În acestdin urmă caz, orice funcţionar public, care este nemulţumit de sancţiunea aplicată, se poate adresa instanţei de contencios adminstrativ solicitând anularea sau modificarea deciziei comisiei de disciplină. Ceea ce, în majoritatea cazurilor, se şi întâmplă. La fel, în situaţia în care raportul de serviciu a încetat din motive pe care funcţionarul public le consideră nelegale, se poate adresa, din nou, instanţei Potrivit legii, la solicitarea functionarului public, instanţa care a constatat nulitatea actului administrativ dispune reintegrarea acestuia în funcţia publică deţinută.
Posturi vacante
Nu există date privind numărul posturilor vacante şi care urmează să fie scoase la concurs, dar este lesne de bănuit că acestea vizează, mai ales, funcţii de execuţie. În rest, organigrama unei instituţii publice este completată de secretari generali sau de stat numiţi în funcţie, de directori transferaţi sau care revin pe un post rămas blocat o perioadă mare de timp.
În rezumat, orice tentativă de a eficientiza zona administraţiei publice trebuie să pornească de la modificarea radicală a legii privind Statutul funcţionarilor publici. În caz contrar, există riscul ca reforma administraţiei publice să se soldeze cu un mare număr de procese şi să se termine înainte de a fi început deja.
Sigur că este necesar să existe un cadrul legal care să le asigure funcţionarilor publici protecţia faţă de posibile abuzuri. La fel de adevărat este că o reformă profundă a administraţiei publice nu poate să se sprijine pe o lege veche de peste 16 ani, care nu mai corespunde realităţii şi care se constituie, în anumite cazuri, un paravan pentru lipsa de profesionalism sau de pregătire profesională.
Legea 188/1999 ANEXA – Lista cuprinzând funcţiile publice
- Functii publice generaleA. Functii publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici
1. abrogat, OUG nr. 3/2009
2. abrogat, OUG nr. 3/2009
3. secretar general din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
4. secretar general adjunct din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
5. prefect;
6. subprefect;
7. inspector guvernamental.B. Functii publice de conducere
1. director general din cadrul autoritatilor administrative autonome, al ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
2. director general adjunct din cadrul autoritatilor administrative autonome, din aparatul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
3. secretar al judetului si al municipiului Bucuresti;
4. director din cadrul autoritatilor administrative autonome, din aparatul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si director executiv in cadrul institutiei prefectului, in cadrul autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora;
5. director adjunct din cadrul autoritatilor administrative autonome, din aparatul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, director executiv adjunct din cadrul institutiei prefectului, in cadrul autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora;”.
6. secretar al municipiului, al sectorului municipiului Bucuresti, al orasului si comunei;
7. sef serviciu;
8. sef birou.C. Functii publice de executie
1. consilier, consilier juridic, auditor, expert, inspector;
2. referent de specialitate;
3. referent.
fără comentarii
Fii primul care comentează