Un grup de 19 mari companii și ONG-uri de mediu cer Comisiei Europene să introducă limite obligatorii pentru emisiile de CO2 ale camioanelor.

În prezent, nu există standarde care să reglementeze poluarea provenită de la camioane. Militanții pun presiuni asupra executivului european pentru a propune norme obligatorii, potrivit EUObserver.

Emisiile provenite de la camioane reprezintă aproximativ 25% din totalul emisiilor vehiculelor, chiar dacă acestea înseamnă numai 5% din totalul vehiculelelor de pe drumurile din Europa, potrivit cifrelor Comisiei.

Companiile mari, cum ar fi IKEA, Philips și Nestlé au semnat o scrisoare, vineri, 27 mai, adresată președintelui Comisiei Europene Jean-Claude Juncker și altor nouă comisari, solicitând astfel executivului să pună bazele pentru standardele obligatorii, luna viitoare, adică iunie.

Așadar, se așteaptă din partea Comisiei Europene anunțarea unei noi strategii în vederea reducerii emisiilor de carbon în sectorul transpoturilor, până la sfârșitul lunii iunie.

Totodată, companiilor amintite li s-au alăturat alte mari firme de transport, inclusiv aeroportul Heathrow (Londra), sectorul de logistică a operatorului german feroviar Deutsche Bran și operatorul postal german DHL. De asemenea, ONG-ul din Bruxelles Transport & Mediu a semnat scrisoarea.

Comisia Europeană va anunța un nou instrument tehnologic în vederea măsurării emisiilor camioanelor numit VECTO, însă militanții deja au reacționat că acest lucru nu este de ajuns.

„Noi nu credem că introducând niște proceduri de testare și monitorizare a emisiilor de CO2 la camioane va fi suficient pentru a da un imbold industriei să înceapă să fabrice camioane eficiente în consumul de combustibil”, au notat grupurile militante în scrisoarea adresată Comisiei.

Tot ele susțin că întreprinderile ar putea economisi până la 10.000 euro pe an, în cazul în care camioanele ar fi mai eficiente.

O anchetă publicată săptămâna trecută de către Curtea Europeană de Conturi a arătat că mărfurile din Europa sunt trimise tot mai mult prin intermediul camioanelor, deși Comisia Europeană a finanțat zdravăn căile ferate pentru a schimba această tendință.

Militanții mai susțin că Europa a rămas în urmă, în timp ce alte țări au adoptat deja legi ce obligă producătorii să construiască autocamioane „mai curate”.

„Este timpul pentru Comisia Juncker să urmeze exemplul SUA, China, Japonia și să stabilească standarde ambițioase privind economia de combustibil pentru camioane”, a declarat William Todts, director privind transportul de marfă la Transport & Mediu.

Însă Comisia nu este atât de dispusă pentru schimbări precum se arată militanții întrucât aceasta a fost ținta lobby-ului producătorilor în vederea menținerii standardelor deja existente pentru camioane.

„Având în vedere complexitatea pieței de camioane, cu mii de forme și dimensiuni, introducerea unei legislații care să se potrivească pentru toate variantele este un lucru extrem de dificil. Nu există pur „o singură măsură care să se potrivească la toate” vehiculele utilitare grele, a declarat un purtător de cuvânt al Asociației Constructurilor Europeni de Automobile.

Camioanele, autobuzele și autocarele produc aproximativ un sfert din emisiile de CO2 generate de întreg transportul rutier din UE și aproximativ 5% din totalul gazelor cu efect de seră ale UE – o cotă mai mare chiar decât aviația sau transportul martim internațional, potrivit Comisiei Europene.

În ciuda unor îmbunătățiri ale eficienței consumului de combustibil, emisiile de CO2 provenite de la vehiculele grele au crescut cu aproximativ 36% între 1990 și 2010, mai ales din cauza exploatării și mai mari a traficului rutier de mărfuri.

 

Tags: , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu