Alegerile locale din acest an au fost caracterizate de absenţa marcantă din perioada de campanie a multor forme tradiţionale de promovare politică, printre care şi cea a deja banalelor afişe electorale. În aceste condiţii de prohibiţie, apariţia afişelor în contexte precum cele oferite de perioada de precampanie sau de media de socializare a fost cu atât mai semnificativă. Dar ce trebuie să conţină un afiş electoral sau care este impactul său real asupra electoratului? Sunt doar câteva dintre întrebările pe care Vladimir Adrian Costea, le-a adresat pentru Europunkt politologului George Jiglău, lector universitar la Universitatea Babeş Bolyai din Cluj-Napoca, autor şi editor al unei serii de volume și de articole publicate în reviste din țară și din străinătate pe teme precum alegerile și sistemele electorale, partidele și sistemele de partide, relațiile interetnice sau Uniunea Europeană și procesul de europenizare.

Care sunt elementele de care trebuie să ţinem cont atunci când realizăm un afiş electoral. De asemenea, ce nu trebuie să includem într-un afiş electoral?

Cred că primul lucru la care se gândește cineva atunci când se vorbește despre o campanie electorală este afișul electoral. Aș spune chiar că modificările legislative de anul trecut, care au eliminat afișele și bannerele electorale din timpul celor 30 de zile de campanie au creat un fel de disconfort pentru români și pentru mass media. Dacă înainte spuneam că suntem bombardați cu afișe și că se murdăresc străzile cu atâtea afișe și bannere colorate, anul acesta, brusc, lumea avea impresia că, deși suntem în campanie, nu se întâmplă nimic. Au fost totuși mesaje lansate, mai ales în precampanie, care au captat atenția în mod negativ. Dar în fiecare an sunt candidați care recurg la mesaje mai colorate. Un afiș electoral trebuie să asigure prezentarea candidatului sau a partidului și atât. Adică să fie sobru, să nu iasă în evidență în mod negativ. Un nume, o fotografie cât mai prezentabilă, sigla partidului, eventual un slogan scurt și inteligent și o schemă de culori care să nu fie stridentă.

Care este utilitatea afişelor de campanie? În ce măsură un afiş poate contribui în mod semnificativ la influenţarea rezultatelor?

Nu cred că un afiș electoral poate influența rezultatele semnificativ. Sau, mai degrabă, un afiș electoral nu îți aduce voturi, dar te poate face să le pierzi. Rolul unui afiș electoral este acela de a asigura notorietate. Să faci cunoscut publicului că un candidat anume este în competiție. E ceva necesar. Dă rău să nu fii prezent în afișe, e ca și cum nu te-ar interesa competiția. Acest aspect al notorității e și mai important pentru partidele mai mici sau pentru candidații mai noi, mai puțin cunoscuți. De aceea unii exagerează și ajung să inventeze mesaje năstrușnice de dragul de a capta atenția, dar de fapt nu reușesc decât să devină subiect de glume. De aceea spun că un afiș și un mesaj prost făcut te poate face să pierzi voturi. Dar cred că foarte puțini alegători hotărăsc cu cine să voteze doar pentru că le place un afiș electoral mai mult decât altul.

Comparativ cu alegerile locale din ultimii ani, aţi remarcat o schimbare în privinţa realizării afişelor electorale din acest an?

Cred că se observă o tendință de profesionalizare a candidaților, mai ales la partidele cu mai multe resurse financiare și în orașele mai mari, deci acolo unde există o piață a consultanților de imagine și resurse financiare pentru asta. Sunt tot mai mulți politicieni care aleg să lucreze cu consultanți, iar acesta este un lucru bun. Este importantă însă și competența consultanților. Aceștia trebuie să înțeleagă mediul politic, să cunoască bine comunitatea și lucrurile care o preocupă, pentru a gândi mesaje percutante, care să crească profilul și șansele candidatului. Multe dintre mesajele năstrușnice despre care vorbeam sunt tot ideea unor consultanți care cred că orice publicitate, chiar și cea rea, e bună pentru notorietate. E greșit.

Care sunt mesajele politice care predomină în cadrul afişelor electorale din acest an?

Sunt câteva motive care se reiau de la o campanie la alta. De exemplu, apelul la schimbare. În fiecare campanie din 1990 încoace se vorbește despre schimbare, unii se prezintă ca fiind „schimbarea”. Apoi, apelul la „încredere”. Asta e o ironie, pentru că vorbim despre niște reprezentanți ai unei clase politice ale cărei acțiuni au dus la cel mai scăzut nivel de încredere în instituții fundamentale ale unei democrații, precum Parlamentul sau partidele politice. O schimbare pe care o vedem în condițiile în care au început să apară partide sau politicieni noi de câțiva ani încoace este apelul la ceea ce au aș numi „lehamite”. Mă refer la genul de mesaje care spun că toate partidele sunt rele, că toți politicienii sunt răi, iar cei care vin cu astfel de mesaje pretind că ei nu sunt „politicieni”. Asta e o contradicție logică foarte periculoasă. Pe de o parte, dacă o viziune asupra felului în care ar trebui gospodărită comunitatea și încerci să o promovezi și să o implementezi printr-un instrument fundamental al sistemului politic – alegerile – atunci faci politică, deci ești politician. Apoi, astfel de mesaje exploatează aceste sentimente negative ale populației față de sistemul politic în ansamblu, iar asta nu poate duce la nimic bun pe termen lung.

La finalul acestui interviu, am rugămintea să realizaţi o analiză comparativă referitoare la strategia de promovare prin intermediul afişelor electorale a candidaţilor pentru un mandat de primar, în raport cu cei care candidează pentru un mandat de consilier local.

Primarii sunt cei mai importanți pentru alegători. Întotdeauna alegerile care presupun persoane și nu liste sau partide în ansamblu vor fi mai interesante. La fel e cazul și pentru alegerile prezidențiale comparativ cu cele parlamentare. Când vedem persoane cu chip, nume și prenume e mult mai ușor să judecăm. Ne place cum arată sau nu. Putem afla mai clar ce a făcut persoana aceea la viața ei, putem să emitem judecăți. La consiliul local e vorba de liste, în fruntea cărora se află de regulă tot candidatul la primărie și atunci nici nu prea mai contează cine sunt ceilalți. Ei nici nu au un interes foarte mare să se expună. Asta e problematic, pentru că rolul consiliului local în administrația locală e foarte important.

 

Tags: , , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu