Alegerile din noiembrie 2014 au stat sub semnul cozilor făcute de românii din diaspora la secţiile de vot. Pentru preîntâmpinarea unei situaţii similare la alegerile de la sfârşitului acestui an, a fost adoptată o nouă lege electorală care ar fi trebuit să simplifice procesul de vot din diaspora.

Din păcate, punerea în aplicare a legii dovedeşte serioase disfuncţionalităţi, pe care a acceptat să le prezinte, pentru Europunkt, Daniel Ţecu, fondator al Asociaţiei pentru Dezvoltarea Economică şi Culturală a Românilor din Spania şi al Federaţiei Asociaţiilor de Români din Europa (FADERE), într-un interviu acordat lui Vladimir Adrian Costea.

Tecu 03

Vladimir Adrian Costea: Pentru început, vă rog să identificaţi care sunt constrângerile pe care actuala legislaţie electorală le prevede pentru românii din străinătate, în privința exercitării dreptului de vot.

Daniel Ţecu: Așa cum știm, există o lege electorală nouă care are și în privința votului în diaspora câteva modificări.

– Românii se pot înscrie în registrul electoral și astfel vor fi șterși din țară de acolo de unde au domiciliu. Un avantaj al înscrierii în registru este faptul că acolo unde se vor înscrie cel puţin 100 de persoane se va instala o secție de vot.

– Românii pot vota prin corespondență.

Acestea sunt modificările mari. Însă, în urma acestor modificări, românii din diaspora nu s-au înscris nici pentru votul prin corespondență, nici în registrul electoral.

Motivele pentru care nu s-au înscris, în opinia mea ar fi următoarele:

1) legea este proastă.

– Înscrierea este greoaie (ar fi trebuit să existe și înscriere on-line)

– Legea limitează secțiile de vot doar la misiunile consulare și în locurile în care românii ar cere deschiderea unora noi. De exemplu, în Spania, dacă în 2014 erau 51 de secții de vot – foarte puține, acum, după noua lege, nu vor mai fi decât 11.

– Un alt aspect aberant este faptul că acest registru electoral este doar pentru aceste alegeri. În concluzie, la următoarele alegeri ar trebui să ne înscriem încă odată, repetând aceeaşi procedură greoaie.

2) campania de informare a fost slabă și românii din diaspora nu cunosc faptul că pentru a vota trebuie să întreprindă demersurile prevăzute de lege.

3) dintre cei care cunosc noile prevederi, există o majoritate care nu dorește să își dea datele, adică rezidenţa lor, statului român. Toate discuțiile despre dubla impozitare sau despre faptul că românii din diaspora vor trebui să plătească 200 euro pe an pentru a fi asigurați în mod obligatoriu în țară, au dus la pierderea încrederii în statul român și, drept urmare, acești oameni nu vor ca statul român să știe unde locuiesc.

Care sunt cele mai importante nemulțumiri pe care le primiți din partea românilor din diaspora în legătură cu exercitarea dreptului la vot?

Una dintre nemulțumirile pe care nu am spus-o sus este discriminarea pe care românii din diaspora o suportă prin hotărârea numărului parlamentarilor de diaspora.
Acest număr este hotărât arbitrar, după nici o logică, și fără să respecte algoritmul din țară. Deci, dacă în țară este un deputat la 70.000 de persoane, în diaspora avem un deputat la 1.400.000 de persoane, adică de 20 de ori mai multe.

Nu ne dorim un parlament mai mare decât s-a propus acum, însă algoritmul prin care s-a decis numărul parlamentarilor în țară să fie același și pentru diaspora.

În ce măsură suplimentarea secţiilor de votare contribuie la preîntâmpinarea apariţiei cozilor la secţiile de votare din străinătate pentru alegerile legislative din acest an?

Eu cred că se va rezolva problema. Adică ne vom întoarce în trecut, cam cu 8 ani. Dar măcar să nu avem români la cozi mari. Ar fi o mare dramă dacă s-ar întâmpla să avem cozi.

Ce se va întâmpla după expirarea timpului alocat alegerilor, în cazul în care vor exista români aflaţi în secţiile de votare?

Conform legii, cei care vor fi în secțiile de votare vor putea vota până la ultimul.

În ce măsură considerați că instituțiile statului sunt receptive la mesajele primite din partea asociațiilor comunităților românești din diaspora?

Îmi pare rău să o spun. Mă așteptam ca acest guvern tehnocrat să fie mai atent la nevoile oamenilor și mai greu de manipulat de partidele politice.

Din păcate nu este așa. Și acest guvern se poartă cu aceeași aroganță ca cei care au fost până acum.

Notă editorială. Ulterior luării acestui interviu, la 31.08.2016, pe ordinea de zi a Guvernului României a ajuns Proiectul de OUG pentru modificarea și completarea Legii nr.208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente cu modificările și completările ulterioare și a Legii nr.288/2015 privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente. Această ordonanţă conţine şi prevederi în măsură să remedieze deficienţele legislative identificate cu privire la organizarea alegerilor din decembrie 2016 din diaspora.

Textul proiectului este disponibil aici: https://www.mae.ro/sites/default/files/file/2014/transparenta_decizionala/2016.08.18_oug_aep.pdf  

 

Tags: , , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu