Dorim să construim o casă, un pod, sau un automobil. O banalitate dată fiind dezvoltarea tehnologică din zilele noastre: avem nevoie de materiale şi de forţă de muncă, iar într-un interval de timp, lucrarea este gata. Nu avem nevoie, în mod explicit, de imaginaţie, întrucȃt ne putem raporta la ceea ce există în jurul nostru. Dispunem, cu alte cuvinte, de informaţiile necesare pentru a realiza o copie a unui obiect. Prin urmare, suntem liberi, în orice moment, să ne construim în propria noastră curte un turn Eiffel, iar vecinul nostru este, la rȃndul lui, liber să înalţe propriul World Trade Center.  De ce nu ? Ce ne-ar putea împiedica? Deşi nu există o copie a turnului Eiffel, această posibilitate nu este exclusă: norocul, neprevăzutul pot îmbogăţi în orice moment pe cineva dispus să plătească forţa de muncă şi materialele necesare  realizării unor asemenea lucrări.

Însă, aşa cum observa Alexandr Zinoviev, există, totuşi, o limită privind libertatea de creaţie a individului. Domeniul creaţiei umane este mărginit, indiferent de voinţa, puterea şi bogăţia de care acesta dispune. Şi anume, atunci cȃnd avem în vedere proiecţia individului în societate. A construi o casă presupune a aşeza cărămida la locul potrivit, avȃnd totodată certitudinea că aceasta va rămȃne acolo un timp suficient de lung. În schimb, a proiecta individul reprezintă un proces dinamic, întrucȃt individul se aseamănă cu o cărămidă înzestrată cu conştiinţă şi voinţă, capabilă să se deplaseze, să-şi schimbe forma şi dimensiunile, să se distrugă şi să zămislească alte cărămizi, generată de dorinţa de a urca la etajele superioare şi de a înlătura celelalte cărămizi.

Interacţiunea dintre două elemente, în cazul acesta dintre individ şi mediul în care se desfăşoară, este precum contactul dintre două substanţe chimice: dacă există o reacţie, ambele elemente suferă o transformare. Din acest motiv, nu există proiecţii identice ale indivizilor, iar această limită obligă la creativitate, la diferenţiere. Valoarea libertăţii rezidă în responsabilitatea propriei proiectări în societate, prin conturarea propriilor dimensiuni. Individul nu este un obiect lipsit de viaţă, ci parcurge un drum al devenirii, al diferenţierii de ceilalţi.

Probabil, citind aceste rȃnduri, rămȃneţi confuzi, întrucȃt subiectul principal reprezintă descrierea parcursului tinerilor motreni în aventura europeană: Viena, Strasbourg, Praga, European Parliament, Council of Europe. În schimb, o analiză în profunzime scoate în evidenţă legătura principală: aventura europeană a reprezentat nu doar o călătorie prin cele mai importante oraşe şi obiective turistice din Europa, sau un contact direct cu instituţiile importante din cadrul Uniunii Europene, ci, mai degrabă, un nou mod de a proiecta un grup de indivizi, prin faptul că aceştia au dobȃndit noi dimensiuni de raportare. Măreţia Europei constă în efectul de Luminare pe care-l imprimă asupra acelora care-o vizitează, pentru că individul se confruntă cu diversitatea culturilor şi a modurilor de viaţă, iar în urma acestei interacţionări, acesta se desfăşoară într-un nou mod de proiectare:  individul european care descoperă orizonturi diferite de raportare este, în mod fundamental, complet diferit de individul închis în graniţele propriei ţări.

Un cȃştig de nepreţuit al Uniunii Europene, dincolo de posibilele neajunsuri de care dispune, este lărgirea spaţiului de libertate penrtu cetăţenii europeni. Libertate de gȃndire, libertate de acţiune, libertate în privinţa alegerii drumului pe care doreşti să-l urmezi. Spre deosebire de individul care trăieşte întreaga viaţă într-o ţară închisă, precum într-o colivie, cetăţeanul european este asemenea unei cărămizi vii, care conştientizează că este liberă şi dispune de anumite drepturi, refuzȃnd să fie aşezată într-un anumit loc datorită unei voinţe arbitrare. Iată marea şansă pe care o oferă o astfel de oportunitate.

1

În contextul desemnării anului 2015 de către Uniunea Europeană drept Anul european pentru dezvoltare, membrii echipei Young Spirits for Humanity de la Colegiul Tehnic Motru au realizat activităţi menite să informeze şi să conştientizeze membrii comunităţii cu privire la necesitatea reducerii nivelului de sărăcie din comunităţile defavorizate, precum şi a gradului de discriminare şi excluziune socială din aceste zone.

Pentru derularea proiectului “Solidari cu cei de lângă noi”, membrii echipei au luat în considerare atât realitatea internă, respectiv externă (la nivelul Uniunii Europene), cât şi percepţia tuturor actorilor implicaţi (tineri, bătrâni, profesori, părinţi, reprezentanţi ai ONG-urilor, instituţiilor statului şi ai Uniunii Europene) cu privire la evoluţia dimensiunilor sărăciei în municipiul Motru, România şi în Uniunea Europeană, cu scopul de a realiza o analiză complexă asupra fenomenului sărăciei (identificarea cauzelor şi efectelor acestuia).

Aflându-se în poziţia de câștigători la nivel naţional, alături de alte licee de prestigiu din diferite judeţe ale ţării, membrii echipei Young Spirits for Humanity de la Colegiul Tehnic Motru au beneficiat de oportunitatea de a cunoaște mecanismul de funcționare instituțională al Parlamentului European, în cadrul zilei EUROSCOLA, desfășurată la Strasbourg la 16 decembrie 2016. Proiectul a fost implementat de profesorii Mihaela Cristina Crăciunescu şi Niculina Chiţulescu. La Strasbourg, cei 24 de elevi de la Colegiul Tehnic Motru au fost însoţiţi de profesorii Mihaela Cristina Crăciunescu şi Ionica Popescu.

2

“În perioada 13-19 decembrie am avut minunata ocazie de a participa în cadrul proiectului EUROSCOLA la o excursie pe care nu o voi uita niciodată. Începând cu dimineața în care am plecat și terminând cu seara în care am ajuns acasă, am știut că  amintirile pe care le-am creat sunt neprețuite, și nici nu cred că aș putea descrie vreodată în cuvinte exact tot ceea ce am simțit, sincer. Fiecare capitală europeană vizitată are câte ceva special și cred că am reușit să descopăr împreuna cu ceilalți colegi ai mei acel lucru și să petrecem clipe ce nu ar putea fi rezumate, pentru că și-ar pierde din farmec. Mai pot spune însă că punctul culminant al excursiei, pe lângă vizitarea Budapestei, Vienei, München-ului, Pragăi și Bratislavăi, a fost vizitarea Parlamentului European din Strasbourg, astfel având unica ocazie de a interacționa cu o mulțime de elevi din alte țări, dar și să vedem cum se desfășoară procesul de votare în Parlament, precum și tot ceea ce ține de asta. Întrucât orice aș spune nu ar putea descrie pe deplin experiența avută, închei spunând că aștept cu nerăbdare următoarea acțiune și îmi rămâne să îi  mulțumesc din suflet doamnei profesoare Mihaela Crăciunescu pentru tot ceea ce a făcut ca noi să ne simțim cât mai bine. Vă mulțumesc!!!” (Ioana Maria Ruşeţ, elevă a Colegiului Tehnic Motru, în clasa a 10-a)

3

 

Tags: , , , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu