Aminteați în prima parte a interviului despre alocarea a 3,5 milioane de euro din fondul  de ajustare la globalizare către România. Care sunt pașii prin care este posibilă o astfel de acțiune? În ce constau acțiunile de ajutorare a muncitorilor disponibilizați?

Raportul meu, despre care vă aminteam în prima parte, prevede 3,5 milioane de euro în vederea ajutorării a aproximativ 1000 de oameni. Este clar că nu se mai pot crea la Câmpia Turzii din nou atât de multe locuri de muncă în exact același sector de activitate, așadar mulți dintre acești oameni trebuie reeducați, trebuie să urmeze niște cursuri de reconversie profesională. Proiectul meu prevede, pe de o parte, evaluarea aptitudinilor, calificărilor oamenilor – ce știu să facă, ce le place să facă pentru a se stabili pentru fiecare în parte spre ce domeniu ar putea fi reorientat. După aceea, vor fi plătite, din aceste fonduri, cursuri de reconversie profesională, muncitorii disponibilizați vor avea parte de asistență, sprijin pentru interviuri, stagii de practică, mentorat la locul de muncă.

Cu alte cuvinte, pachetul cuprinde toate măsurile care ajută oamenii care și-au pierdut locul de muncă într-un domeniu să-și găsească un loc de muncă în alt domeniu în cel mai scurt timp. Până acum, au fost ajutați 375 de oameni, însă mai mult de 1000 și-au pierdut locul de muncă.

Autoritățile române trebuie să aibă inițiativa – Agenția județeană de ocupare a forței de muncă cu Ministerul Muncii trebuie să se pronunțe dacă situația este eligibilă. Trebuie făcută o solicitare de finanțare către Comisia Europeană pe care o va aproba sau nu, după care ajunge la Parlament, unde trebuie să aprobe sau nu la rândul său.

O a doua parte a proiectului meu constă în crearea unei întreprinderi sociale, a unui combinat social care să fie deținut în coproprietate de muncitori în care să lucreze 250 de oameni. Întreprinderea socială va produce, cel mai probabil, echipamente de schi, adică ceva cu totul diferit de ceea ce au făcut până acum acești oameni. Deja oamenii au fost pregătiți pentru a lucra în întreprinderea socială, încă din anul 2012 până acum.

Obiectivul nostru este acesla de a găsi locuri de muncă pentru toți cei 1000 de oameni, însă nu avem o garanție în acest sens. Dar cele 250 de locuri de muncă pentru care s-a reușit reconversia, vor fi create net.

Care a fost traseul raportului în Parlamentul European?

De exemplu, raportul meu este ancorat în comisia de buget. Fiecare raport este ancorat într-o comisie principală. Acest raport, fiindcă este vorba de bani, de fonduri europene, s-a aflat în comisia de buget. Am prezentat raportul în comisia de buget a Parlamentului la sfârșitul lunii iulie, după care alte comisii ale Parlamentului sunt chemate să emită o opinie cu privire la raport – opine favorabilă sau nefavorabilă care poate să conțină și eventuale amendamente, propuneri de modificare. Fiindcă acest raport era legat de locuri de muncă, comisia de muncă a fost invitată să emită o opinie. Opinie ce a fost pozitivă, cu câteva propuneri de adăugire, amendamente, modificări. Comisia secundară, așadar, a emis un aviz pozitiv, după care, raportul a fost deschis pentru amendamente spre toți membrii Parlamentului European.

Adică, eu l-am făcut, l-am plerezenta, după care toți parlamentarii au putut face modificări și aduce amendamente raportului până pe 4 septembrie. După aceea, în lumina acestor amendamente și în lumina opiniei din comisia secundară (pot fi chiar mai multe comisii secundare), pe 11 septembrie, comisia de buget a aprobat bugetul meu.

Am discutat, practic, fiecare amendament, rând pe rând, le-am supus atenției și votului. Fiecare amendament a fost la rândul său fie acceptat, fie respins, iar comisia de buget a adoptat raportul meu 29 de voturi pentru și 3 voturi împotrivă.

Deci, traseul este următorul: avizul comisiei de muncă, amentamentele colegilor, toate incluse în comisia de buget, raportul adoptat pe 11 septembrie. După care, raportul a mers în plenul Parlamentului unde a fost supus voturilor tuturor celor 751 de parlamentari. A fost votat pe 17 septembrie cu o largă majoritate.

A fost raportul unul controversat? Ar fi putut întâmpina diferite interpretări care i-ar fi putut îngreuna trecerea?

Raportul nu era controversat. Proiectul din partea autorităților române a fost unul bun, de aceea comisia l-a acceptat. Este și meritul meu pentru că am luat raportul repede, încă din primele săptămâni de mandat și l-am redactat și l-am supus repede la vot în comisia de buget și în plenul Parlamentului astfel încât banii să ajungă cât mai repede la oameni.

După votul din plenul parlamentului, Consiliul Uniunii Europene a aprobat această finanțare, ulterior, banii vor fi virați către autoritățile din România și astfel vor ajunge la oameni.

Care este contribuția statului român la finanțarea proiectului?

Proiectul a început deja cu finanțare din partea statului român, este cofinanțat. Adică 50% din fonduri europene și 50% cu bani de la bugetul de stat.

Mulțumim  Institutului pentru Democrație Participativă Euro Qvorum pentru că a făcut posibilă vizita în cadrul căreia am realizat interviul cu dl. Mureșan.

 

Tags: , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu