Comisia Europeană (CE) a lansat, recent, o consultare publică privind Uniunea Piețelor de Capital, care are drept scop eficientizarea lanțului investițional în Europa. Eurodeputatul român, Siegfried Mureşan, vicepreşedinte al Comisiei pentru Bugete a Parlamentului European, explică, în exclusivitate pentru Europunkt, care este miza acestei măsuri şi cine sunt principalii ei beneficiari.

Raluca Oanţă: În urma consultării, Comisia va publica un plan de acțiuni pentru a lua măsurile necesare înființării unei piețe unice a capitalului în UE în următorii ani (până în 2019). Care este contextul introducerii măsurii și cum se justifică ea?

Siegfried Mureşan: Urmările crizei financiare din 2008 sunt încă puternic resimțite în Europa și nu numai. Până acum, focusul Uniunii Europene a fost plasat pe consolidarea băncilor, dar nu trebuie să uităm că există instituții financiare non-bancare care pot contribui cu fonduri de investiție. Uniunea piețelor de capital înseamnă exact asta – facilitarea colaborărilor dintre investitori și firme care au nevoie de fonduri.

Există un dezechilibru în cadrul Uniunii Europene în momentul de față – unele țări cu o economie mai dezvoltată abundă de investitori, pe când în altele există foarte multe companii care ar putea deveni mult mai profitabile cu ajutorul acestor investitori. Uniunea Piețelor de Capital înseamnă, în primul rând, acces la informație pentru aceste două părți (investitori și companii) precum și eliminarea barierelor legale și de altă natură în efectuarea acestor investiții.

În plus, având în vedere faptul că vrem să avem creștere economică sustenabilă, dar nu finanțată prin datorii publice, Uniunea Piețelor de Capital va ajuta la mobilizarea capitalului privat și finanțarea de investiții fără să crească povara asupra plătitorilor de taxe.

RO: Este aceasta o soluție viabilă pentru deblocarea finanțărilor nebancare?

SM: Printre cele mai importante puncte ale propunerilor Comisiei sunt acele măsuri care vor face mai ușor accesul la finanţare pentru proiecte de investiții în infrastructură, cât și accesul la finanțare pentru IMM-uri. Pentru asta, trebuie să aducem standardele pieţelor de capital din statele membre la un nivel comun, dar şi să îmbunătăţim transparenţa proiectelor de infrastructură pentru a atrage investitori.

Avem, de exemplu, fonduri de pensii private şi fonduri de asigurări care şi-ar putea dezvolta activităţile mai mult dacă le-am asigura un cadru legislativ mai clar, care să le permită să investească în proiecte de infrastructură cu impact pe termen lung în orice stat membru al UE. Este important, totodată, să eliminăm obstacolele din calea investițiilor transfrontaliere.

Trebuie, de asemenea, să creştem eficienţa pieţelor de capital şi să continuăm să armonizăm condiţiile de finanţare din Uniunea Europeană, pentru a facilita mişcarea cu adevărat liberă a capitalului în UE. Companiile vor fi ajutate să se stabilească sau să îşi extindă operaţiunile mai uşor în alte state UE.

RO: Care sunt avantajele unei astfel de inițiative pentru IMM-urile din România?

SM: Principalul punct forte al planului este că facilitatează investiții pentru întreprinderi mici și mijlocii (IMM) și conectează investitori și potențiale firme de portofoliu din țari diferite cu mai multă ușurință.

IMM-urile sunt principalele beneficiare ale Uniunii Piețelor de Capital. Spre exemplu, în ultimii ani, a existat un trend puternic în Europa Centrală și de Est al start-up-urilor în domeniul IT. Investitorii străini au început să își îndrepte atenția către aceste firme; planul acesta nu face decât să le deschidă porțile. Contextul politic – aderarea la Uniunea Europeană doar în 2004 sau 2007 – situația economică precară, precum și distanța geografică au îngreunat acest lucru până acum. Prin Uniunea Piețelor de Capital, ideile bune ale tinerilor noștri antreprenori vor putea fi puse în practică cu mult mai multă ușurință.

RO:Care sunt condițiile pentru a realiza Uniunea Piețelor de Capital, ce fel de puncte vor fi dificil de obținut?

SM: În următoarea perioadă de consultare cu publicul, Parlamentul European împreună cu Comisia Europeană și cu cele 28 de state membre vor participa la o serie de discuții privind cele mai importante puncte pentru implementarea acestui plan, cu scopul de a identifica potențiale riscuri și neajunsuri ale proiectului. Vor exista și sesiuni de informare coordonate de experți pentru ca toată lumea să fie în temă cu ce presupune Uniunea Piețelor de Capital. Statele membre sunt încurajate să organizeze sesiuni de informare și dezbateri cu cetățenii privind această ințiativă. Toate aceste măsuri sunt luate pentru a descoperi împreună care sunt pașii, condițiile și unde va fi mai dificilă implementarea. În cursul anului 2015, vom avea și un plan concret de acțiune al Uniunii Piețelor de Capital. Este important ca toți cei care pot beneficia ulterior de pe urma acestui proiect să se implice timpuriu în conceperea Uniunii Piețelor de Capital.

RO: Credeți că România ar trebui să fie o parte mai activă și să se implice mai mult în procesul decizional mai sus menționat?

SM: Cred că România ar trebui să fie din ce în ce mai activă în procesul decizional prin reprezentanții țării, care sunt la rândul lor obligați să fie transparenți în activitățile lor politice. Uniunea Piețelor de Capital este o inițiativă de pe urma căreia beneficiază toată lumea – generează locuri de muncă și, implicit, venituri la bugetul statului prin taxele colectate de la firmele care se vor înființa sau se vor consolida în urma valului de investiție. Cred că aceste avantaje sunt cele mai bune argumente pentru implicarea în elaborarea politicilor europene!

 

 

Tags: ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu