Regatul Unit a fost unul dintre cei mai mari contributori la bugetul European, dar de asemenea şi unul dintre cei mai îndârjiţi oponenţi ai măririi acestuia. Care sunt consecinţele Brexit-ului asupra bugetului Uniunii Europene?

Dr. Michael Lloyd, cercetător principal la The Global Policy Institute din Washington D.C., este expert în economia Uniunii Europene, în special în domeniul monetar şi al transporturilor. În prezent, el pregăteşte un volum referitor la moneda unică, euro. Michael Lloyd a explicat într-un interviu acordat pentru Europunkt, lui Vladimir Adrian Costea, cum va influenţa Brexit-ul bugetul Uniunii.

Lloyd

Read English version here.

Vladimir Adrian Costea: Care este contribuția pe care Marea Britanie o aduce la bugetul UE în acest moment?

Michael Lloyd: Marea Britanie a fost răspunzătoare pentru plata a 18 miliarde de lire sterline la bugetul UE. Cu toate acestea, având în vedere ajustarea de 5 miliarde de lire sterline, a plătit suma netă de 13 miliarde de lire, în timp ce a primit de la UE 4,5 miliarde de lire sterline. 55% au fost cheltuite pentru agricultură și pescuit; 25% pentru asistență prin fonduri structurale; 18% pe cercetare, și 2% pe administrare.

Care este efectul pe care îl produce Brexit-ul asupra bugetului UE? Care sunt principalele domenii care vor fi afectate?

Eliminarea contribuției nete a Marei Britanii va însemna o pierdere de aproximativ 9% din bugetul total al UE. Cu toate acestea, cum cele 4,5 miliarde de lire sterline de plăți efectuate către Marea Britanie nu se vor mai vor face, impactul bugetar real al Brexit va fi de doar 6% (presupunând că angajamentele luate de Regatul Unit în ceea ce privește bugetul multianual al UE până în 2020 sunt îndeplinite, atunci impactul iniţial global asupra bugetului poate fi şi mai mult redus).

În ce măsură este plauzibil scenariul creșterii sumelor alocate pentru statele membre în privinţa bugetului UE?

Este perfect plauzibil ca acest deficit de 6% să fie susţinut de cele 27 de țări rămase. Cu toate acestea, sarcina va cădea în principal asupra contributorilor neți, de exemplu Germania și Țările de Jos.

Considerați că UE-27 poate îndeplini obiectivele în mod eficient, folosind un buget mai mic?

Alternativa ar fi să reducă bugetul cu 6%. Cu toate acestea, bugetul este deja scăzut și reprezintă doar 1% din PIB-ul total prevăzut pentru statele membre.

În ce măsură bugetul UE-27 va reprezenta o sursă potențială de conflict între statele membre?

Bugetul UE este întotdeauna o sursă de conflict între statele membre. Cu toate acestea, Marea Britanie a fost întotdeauna țara care a făcut cele mai puternice presiuni pentru reducerea bugetului în general, iar plecarea ei va reduce potențialul de conflict, într-o oarecare măsură.

Reducerea bugetului poate fi o oportunitate pentru adversarii UE?

În ciuda răspunsului anterior, vor rămâne în continuare unii adversari împotriva creșterii bugetului, mai ales într-un moment în care euroscepticismul este în creștere și când Germania și Olanda sunt contributori net.

***

Michael Lloyd are o experiență profesională și comercială considerabilă. După trei ani în care a fost asistent economic la TUC, în perioada 1973-1980 a fost funcţionar al Comisiei Europene, axat în principal pe Marea Britanie. A plecat în 1981 pentru a deveni Director de Afaceri Internaționale la British Shipbuilders. Din 1984 până în 1997 a condus o companie de consultanță economică axată pe oferirea de consultanță economică și tehnologică pe teme europene organizațiilor private și publice. A fost consilier economic al Parlamentului European privind Uniunea Economică și Monetară în 1997/1998 și, ulterior, a devenit director al AMRIE (Alianța Intereselor Maritime Regionale din Europa), lucrând la o serie de proiecte europene RDT, înainte de a se retrage din funcţie în mai 2008, pentru a se concentra pe cercetare și consultanță în economie.

 

Tags: , , , , , , ,