Participarea IMM-urilor eligibile la apelul de proiecte POR 2.2, prin care se oferă între 2 și 6 milioane de euro întreprinderilor mici și mijlocii pentru efectuarea de investiții consistente în capacități avansate de producție și dezvoltarea serviciilor, este o oportunitate importantă de finanțare în actualul context economic dificil. Există unele informații care se constituie în argumente în sprijinul aserțiunii că această finanțare va fi o șansă care nu ar trebui ratată de antreprenorii care doresc să își extindă afacerile în această perioadă de volatilitate crescută.

  1. Bugetul anunțat al acestei măsuri de finanțare este de 150 milioane euro. Oficiali din structura autorității de management și a organismelor intermediare au declarat că, în funcție de interesul manifestat de beneficiari și de numărul proiectelor depuse, există posibilitatea identificării de alocări suplimentare de până la 550 milioane euro;
  2. Făcând o trecere în revistă a companiilor care sunt eligibile pentru participarea la acest apel de proiecte și care ar putea obține punctaje superioare (peste 80 puncte), numărul de companii identificate este destul de redus. Pe lângă faptul că sunt puține companii care să obțină punctaje ridicate (peste 80 puncte), o parte considerabilă dintre ele nu vor participa la acest apel de proiecte (aproximativ 25% dintre ele au mai implementat sau sunt în proces de implementare a unor proiecte finanțate pe fonduri europene și fie nu mai pot participa din cauza prevederilor Ghidului General POR, fie sunt îndatorate destul de mult pentru realizarea proiectelor deja finanțate);
  3. Acest apel de proiecte este ultima posibilitate de obținere a unui ajutor nerambursabil, pentru realizarea de investiții, în următoarea perioadă (2 – 2,5 ani). Motivul este acela că la sfârșitul anului 2020 se încheie exercițiul financiar curent al Uniunii Europene și din 2021 va începe un nou exercițiu financiar. Din acest motiv, procedurile birocratice (definitivarea bugetelor, a alocărilor, modificări și definitivări ale strategiilor de dezvoltare, aprobarea schimbărilor la nivelul autorităților de management, aprobarea ghidurilor și procedurilor finale etc.) la nivel european și național vor dura destul de mult timp și, cel mai probabil, primele finanțări vor putea fi accesate începând cu mijlocul anului 2022 – începutul anului 2023. Dacă adăugăm acestor argumente și impactul economic, încă incert, al crizei sanitare și necesitatea susținerii financiare a populației și a economiei (pentru desfășurarea activității curente, nu pentru realizarea investițiilor), s-ar putea să fi fost ușor optimiști în aprecierea anterioară;
  4. Ținând cont de argumentele enumerate la punctul anterior (3) precum și de faptul că evoluția economică a României, din ultimii ani, a făcut posibilă reducerea decalajelor față de media europeană, este foarte posibilă reducerea (în unele regiuni de dezvoltare chiar substanțială) a intensității ajutorului financiar nerambursabil pentru acest tip de finanțări.

Date fiind aceste considerații, cel mai probabil ajutorul financiar nerambursabil pentru investiții va fi acordat de la un punctaj estimat de peste 70 puncte, obținut pe baza criteriilor de punctare din Grila de Evaluare Tehnico-Financiară.

 

Tags: , , , , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu