Noi probleme cu canalul Bîstroe? Traficul grânelor ucrainene pe Dunăre, opțiune după încetarea acordului cu Rusia
Ucraina s-ar putea vedea nevoită să exporte mai multe grâne pe Dunăre în viitorul apropiat, dat fiind că Rusia urmează cel mai probabil să se retragă din acordul intermediat de ONU ce reglementa această activitate prin porturile ucrainene de la Marea Neagră. Într-un asemenea scenariu, adâncirea canalului Bîstroe, un subiect spinos în relațiile bilaterale româno-ucrainene, ar putea reveni în atenția decidenților de la Kiev.
Președintele rus Vladimir Putin și-a reiterat joi seara intenția de a denunța înțelegerea încheiată în iulie 2022 prin care flota militară rusă permitea exportul ucrainean de grâne prin porturile Ucrainei de la Marea Neagră, în schimbul unor concesii internaționale în privința exporturilor rusești de produse agricole și îngrășăminte chimice.
În acest context, Ucraina va fi nevoită să redirecționeze traficul mărfurilor agricole, una dintre soluțiile cele mai la îndemână fiind reprezentată de infrastructura portuară de pe malul ucrainean al Dunării, amplu extinsă în ultimul an, potrivit lui Mykola Gorbaciov, președintele Asociației Ucrainene a Cerealelor, citat de ziarul Politico.
Potrivit aceluiași Gorbaciov, porturile ucrainene la Dunăre, cu un trafic de doar câteva sute de mii de tone metrice în 2021, au reușit deja să preia 2 din cele 5 milioane de tone metrice de produse agricole care erau exportate lunar prin porturile de la Marea Neagră, înainte de izbucnirea războiului. Această cantitate ar putea fi crescută însă până la 4 milioane de tone, dar Gorbaciov atrage atenția că acest lucru depinde de acordul Bucureștiului ca navele implicate în această activitate să treacă prin apele teritoriale ale României.
O altă condiție necesară pentru creșterea atât de mare a volumului ar putea fi accesul navelor maritime de mare tonaj pe Brațul Chilia, prin canalul Bîstroe. Deocamdată, situația nu este una favorabilă în cazul navelor de mare tonaj, încercări ucrainene de adâncire a canalului conducând la un scandal diplomatic între București și Kiev în această primăvară. Rămâne de văzut dacă de această dată soluțiile de fluidizare a traficului naval dunărean vor putea ocoli problema complicată Bîstroe.
fără comentarii
Fii primul care comentează