În cadrul unui atelier de lucru desfășurat cu un focus grup alcătuit din oameni reprezentanți ai mediului de afaceri românesc și ai companiilor angajatoare de tineri absolvenți pe piața românească desfășurat în cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, discuțiile purtate între participanți au re-iterat nevoia acută a armonizării educației universitare cu ceea ce se intâmplă pe piața muncii după absolvire.

Reprezentantii din mediul de afaceri isi doresc ca programele universitare de licenta si master sa fie construite in asa fel incat sa pregateasca optim studentii pentru realiattile mediului de afaceri. La randul sau, mediul de afaceri ar trebui sa fie mult mai aproape de mediul academic. De asemenea s-a evidentiat necesitatea corelarii curriculelor universitare la realitatile actuale ale pietei si mediului de afaceri. Exista in cadrul universitatilor curricule care au vechime de 6, 8 sau 10 ani, iar acestea nu mai corespund necesitatilor si noilor cerinte. Una dintre intrebarile la care s-a cautat un raspuns a fost: „Care sunt cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca un absolvent de masterat, spre exemplu, astfel incat sa compenseze lipsa de experienta?” Nu neaparat abilitati legate de un anumit tip de afacere, sau teoretic economice, ci altele – abilitati de vorbit in public, de prezentare orala, cunostinte practice de administrare a finantelor etc.

Companiile prezente la discutie au subliniat faptul ca, in prezent, se cauta tineri pentru pozitia de junior, insa cu ceva experienta. O propunere a fost integrarea unui stagiu de practica ghidat, parteneriat intre Universitate si companii private, in care studentii sa se instruiasca. Printre aptitudinile minimale necesare a fi dezvoltate au fost enumerate: comunicarea la telefon, comunicarea cu ceilalti colegi, gestionare de timp si documente. Dar de unde poate incepe aceasta schimbare in bine? O propunere a fost analiza a masurii in care putem veni cu ceva nou peste arhitectura deja existenta a programelor la nivel de universitate, pentru a antrena si competente noi. De obicei, in cadrul facultatilor de la noi programele sunt gandite pentru a oferi un set de competente generale comune si o serie de competente specifice conform denumirii facultatii. Ar trebui trecut de la ideea „persoana X preda un curs – il includem in master”, la: „avem nevoie de cursul Y – cine il preda?”

Companii precum BCR, spre exemplu, nu cauta experienta practica neaparat, ci constientizarea mediului de afaceri si a climatului economic. Au importanta activitatile extracurriculare; sunt pretuiti studentii receptivi la feedback, care doresc sa se dezvolte. La fel, calitatile personale sunt foarte importante: personalitatea, se cauta persoane constiente de propriile abilitati, cu integritate, cu spirit de echipa; abilitati de time management, buni strategi. Societe Generale cauta persoane autonome, implicate, cu idei, conteaza pentru ei modul de relationare cu clientii sau cu superiorii, modul de gestionare situatii delicate. Romsys: cauta persoane cu achizitii temeinice teoretice, cunostiinte financiare. De asemenea, conteaza motivatia personala – cum isi vede un tanar cariera in urmatorii ani. Un tanar angajat trebuie sa se poata face respectat, sa aiba aptitudini de comunicare si dorinta de integrarein colectiv, sa aiba disponibilitatea de a porni de jos, de a invata si de a acumula informatie.

Un alt aspect important a fost legat de faptul ca nicio firma nu angajeaza direct pe pozitii de manager, acestia intra in alta categorie de angajati, sunt selectionati si numiti altfel (tehnici head-hunting). In completarea acestei idei, in general, de pe pozitie de junior nu se poate ajunge direct pe pozitia de director sau manager; se incepe cu pozitia manager assistant. Cei prezenti au remarcat acest lucru subliniind ca exista un dezacord intre ceea ce pot oferi tinerii si jobul dorit: toti au pretentia de a avansa foarte rapid si de a opri din a acumula informatie, din invatare.

O concluzie unanim acceptata a fost necesitatea unei mai bune coordonari si un dialog permanent intre angajator, facultate si student. Este necesar un sistem de feedback din partea angajatorului –cand un student de pe bancile unei institutii de invatamant se duce intr-o companie privata – cum performeaza, ce ar trebui imbunatatit, schimbat, re-orientat, precum si organizarea unor stagii de practica in stransa legatura intre angajatori si universitate pentru potentarea recrutarii unor oameni cu potential pentru care dezvoltarea personala si profesionala la locul de munca sa se impleteasca natural cu nevoia de implinire pe toate planurile a fiecarui individ.

Printre primii pasi facuti in sensul imbunatatirii situatiilor semnalate a fost conceperea si implementarea proiectului POSDRU/161/2.1/G/140619 Stagii de practica pentru studentii in domeniul economie-afaceri internationale (PRACT-EAI), proiect special gandit in sensul oferirii unei sanse studentilor de a parcurge in timpul studiilor universitare etapele unui stagiu de practica orientat si ghidat, care sa maximizeze sansele de integrare optima in vederea inceperii unei cariere de succes.

Daca vrei sa afli mai multe despre acest proiect si despre activitatile specifice, intra pe site-ul nostru www.rei.ase.ro/pract-eai si informeaza-te.

Investeşte în oameni!

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Axa Prioritară nr. 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii

Domeniul major de intervenţie 2.1.”Tranziţia de la şcoală la viaţa activă”

Titlul proiectului: Stagii de practica pentru studentii in domeniul economie-afaceri internationale (PRACT-EAI)

Codul proiectului: POSDRU/161/2.1/G/140619

Beneficiar: ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE DIN BUCURESTI

 

 

Tags: , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu