Prăbușirea producției de mixtură asfaltică în România este o realitate confirmată la nivel european prin European Asphalt Pavement Association. În acest articol ne propunem să prezentăm o realitate extrem de actuală și acută, pe care o detaliem prin date concrete privind evoluția producției de mixtură asfaltică în perioada 2011-2021 la nivel european, precum și la nivel național.

Am ales expunerea acestei situații deoarece mixtura asfaltică este materialul care se utilizează în mod specific la nivelul lucrărilor de mentenanță și de construire a drumurilor naționale, inclusiv pentru autostrăzi și drumuri expres.

Dacă se construiesc drumuri noi, atunci se produce și mixtură asfaltică! Dacă se construiesc multe drumuri/ autostrăzi, atunci producția de mixtura asfaltică trebuie să crească pe măsura anvergurii lucrărilor în execuție.

Datele prezentate au fost preluate de pe site-ul European Asphalt Pavement Association – https://eapa.org/.

European Asphalt Pavement Association este o asociație la nivel european care reprezintă vocea producătorilor de mixtură asfaltică, precum și a antreprenorilor care pun în operă mixtura asfaltică.

Datele prezentate de European Asphalt Pavement Association, la nivelul producției, în perioada 2011-2021, descriu o situație dezastruoasă a producției de mixtură asfaltică în România ultimilor 3 ani:

  • În România în anul 2019 a avut loc o prăbușire a producției de mixtură asfaltică de 62%, față de anul 2018;
  • În România în anul 2020 a avut loc o prăbușire a producției de mixtura de 41 %, față de anul 2019 și 77% față de anul 2018;
  • În România în anul 2021 se menține producția de mixtură asfaltică în anul 2020, respectiv cu 77% mai mică în comparativ cu anul 2018;
  • România în ultimii 3 ani a produs mai puțină mixtură asfaltică decât state precum Bulgaria, Croația sau Ungaria.

Se impune așadar un set de întrebări:

  • Câte drumuri noi s-au construit în România din perioada 2019 și până în prezent, deși noi suntem la sfertul producției de mixtură asfaltică față de anul 2018?
  • Deși construim mai puțin față de perioada 2011-2018, chiar ajungem să fim în situația în care să nu mai avem resurse de agregate de balastieră disponibile astăzi?
  • Cum se explică faptul că deși avem proiecte finanțate din fonduri europene în diverse faze de execuție, producția de mixtură asfaltică este în cădere liberă?

Un lucru este cert și anume faptul că statul român nu a încurajat sau nu a venit cu măsuri de încurajare a acestei industrii. Această realiate a condus la creșterea exponențială a importului din alte state.

  • Alt exemplu avem situația din anul 2018 (an în care cantitatea de mixtură era cu 77% mai mare ca acum) când managementul CNAIR de la aceea vreme se plângea de lipsa agregatelor de balastieră.

Sursa aici.

  • Suntem oare pregătiți pentru sutele de km de drumuri expres și autostrăzi din Planul Investițional?

Producția totală de mixtură asfaltică din Europa, în perioada 2011 – 2021 (în milioane tone/stat membru)

Sursa: https://eapa.org/asphalt-in-figures/

Producția totală de mixtură asfaltică din România, în perioada 2011 – 2021 (în milioane tone) – conform European Asphalt Pavement Association – https://eapa.org/

Producția totală de mixtură asfaltică are în vedere: mixtura produsă pentru mentenanța drumurilor din administrarea CNAIR și cea pentru construirea de drumuri noi, de a căror implementare se ocupa tot compania națională de drumuri.

Așadar, rămân întrebările:  Dacă în ultimii 3 ani ori nu s-au realizat suficiente lucrări de întreținere sau s-a importat o cantitate foarte mare de mixtură asfaltică, față de producția internă, ce soluții avem la îndemână pentru a evita un colaps și o înfrânare sigură și regretabilă în calea dezvoltării infrastructurii rutiere?

Ce face statul român pentru a stopa acest import și a încuraja producția locală a mixturilor asfaltice?

Articol apărut pe Grupul pentru Promovarea Infrastructurii.

 

Tags: , , , , , , , ,

 

fără comentarii

Fii primul care comentează

Lasă un comentariu